Skoter.se
 
Navigera dig fram här   Lördagen den 21:e juni 2025
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15309  
  Antal nyheter: 5838  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 522 st  
  Igår: 54731 st  
  Denna månad:
1133557 st
 
  Föreg. månad:
1671059 st
 
  Totalt: 110651197 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. kent
2. micke666
3. sunnne
4. RHG
5. FrankJScott
6. TheOne
7. Swarte
8. Herbert
9. allimac32
10. Alpinemadness
 
 
Här är du: Nyhetsarkiv > ALLT OM LYNX NYA 2006:OR – EN MYCKET LYCKAD SATSNING!
 

ALLT OM LYNX NYA 2006:OR – EN MYCKET LYCKAD SATSNING!
Vi har kört dom!

När vi från skoter.se och tidningen Snöskoter satte oss i bilen mot Rovaniemi hade vi inte hört några som helst rykten som kunde avslöja den enorma satsning som Lynx har gjort inför 2006. Enligt Lynx själva är detta det mest omfattande modellprogrammet någonsin.
Många nya modeller bygger på R-evo chassiet.
Här nedan följer en liten sammanfattning på de största nyheterna. En mycket lyckad satsning är det!

X-trim - Crossover
Crossover är ett segment som ständigt tar större och större marknadsandelar och i år har Lynx ett brett stall inom den kategorin, X-trim. 365 cm matta som har 32 mm höga luggar. Man fann sig snabbt tillrätta hos X-trim. Mycket fin balans, bra förarposition och genomtänkta motoralternativ. X-trim finns som en fläktkyld 550, 600 SDI och som toppmodellen hittar vi 800 PowerTek motorn. Lysande!

Lynx Yeti V-800
Wide Track
Här har de större förändringarna skett i familjen Yeti. Flaggskeppet har blivit större och har numera en 1300 kubik stor 4-taktare. Andra storlekar på Yetin är en mindre 4-taktare. 800 cc och en 600 SDI. 1300: an har marknadens största och mest vridstarka motor. Det härliga mullret skvallrar om effekten som ligger på 102 hästar. Man glider utan problem fram på leden. Tyst och kraftfullt.
Den mindre 800:an är mer den givna arbetsmaskinen i serien. Den nya 4-tec motorn levererar 65 hästar. Mjuk och tyst, kan man bäst förklara känslan man får när man sitter på den.

Den upplevs som lättare än sin storebror. Den mindre motorn känns inte för liten utan kanske mera naturlig om man vill ha en något smidigare maskin i skogen. Men jag uppmanar alla att någon gång prova storebror Yeti bara för att få uppleva den härliga kraft som 1300:an har.
En 600 SDI version finns numera också. Mer sport, nästan som en renodlad Touring.

Intressant var att det var minus 30 grader på morgonen, och 4-taktarna startade utan problem!

Sport
Rave 550

Sportsidan är Ravesidan. Här har dom förädlat R-evo chassiet och har vinklat in chassiet så att bandtunneln blir smalare upptill och på så sätt blir maskinerna enklare att köras aktivt genom att sidoförflyttningarna går fortare.
Sittdynan har blivit smalare och högre och är numera justerbar 5 cm i längdled.
Bränsletanken kommer från RAVE 440 och är därmed smalare och mera burkvänlig.
Styret har höjts, instrumenteringen har utökats med en elektrisk bränslemätare. Rave 800 RC PowerTek och Rave 600 RC 600 SDI har racingstötdämpare med clickerfunktion på samtliga positioner.
Dom har en fin finish och grafiskt är dom en hit. De ser brutala ut! Dom utstrålar självsäkerhet och potens, man vill helt enkelt ha, för dom levererar också körglädje och kvalitetskänsla.

Adventure
Touring = Adventure.
Även dessa är uppbyggda runt R-evo chassiet med framflyttade positioner för både förare och passagerare. Sätet är av modulartyp och det betyder att man kan variera dynan genom att alternativt ta bort eller lägga till. Om man vill ha en tredje sittplats eller om man vill ha mer lastutrymme kan man ta bort den bakre delen av sätet. Adventure finns att få i tre motoralternativ, 600 SDI, 600 och 550F. (600:an är i det klassiska chassiet).
Toppmodellen med 600 SDI motorn har också fått den utökade instrumenteringen som visar bränslemängd, yttertemperatur, tid, tidtagning och kalender.
Även här måste man ta av hatten för Lynx ingenjörer, de har lyckats mycket bra! Man sitter bra som förare och som passagerare. Chassiet fungerar bra och förmedlar allt som skall till föraren på ett bra sätt.

Slutligen vill jag säga att Lynx satsning är mycket lyckad och nu ligger de finska i topp!

Vi kommer att skriva djupgående tester i tidningen Snöskoter till hösten.

Mikael Ottoson
X-Trim 800 PowerTek

Lynx model program 2006:

Sport
Rave 800 RC PowerTek
Rave 600 SDI
Rave 440
Rave 550
X-trim 800 PowerTek
X-trim 600 SDI
X-trim 550

Touring
Adventure 600 SDI
Adventure 600
Adventure 550
Ranger 600
Safari 400

Widetrack
Yeti V-1300
Yeti V-800
Yeti 600 SDI
ST 600
ST 550
6900

Light Utility
Ranger 550
Forest Fox

 
Lynx Yeti V-800
Rave 550
Adventure
X-Trim 800 PowerTek
Utökad instrumentering
Adventure
Adventure
Yeti V-1300
Rave 800 RC PowerTek
X-trim 550
X-trim 800 PowerTek
Yeti V-800
X-Trim 550
Rave 800 RC PowerTek
Adventure 600 SDI


» Tillbaka till Nyhetsarkivet   » Tipsa en vän
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se