Navigera dig fram här   Måndagen den 29:e april 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15289  
  Antal nyheter: 5819  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 59001 st  
  Igår: 101559 st  
  Denna månad:
925615 st
 
  Föreg. månad:
632996 st
 
  Totalt: 86035837 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. micke666
2. sunnne
3. FrankJScott
4. TheOne
5. Swarte
6. Herbert
7. allimac32
8. Alpinemadness
9. Hajen54
10. abbe63
 
 
Här är du: I tidningen: 2023, nr 3
 
Välj nummer:

NR 3-2023

Allt om nästa års snöskotrar där mycket nytt kommer eller vad sägs om elskotrar från Ski-Doo och Lynx plus att flera större uppdateringar också kommer hos flera tillverkare.
Projektskotrarna växer till sig - Polaris 9R bygget startar och Franken Freeriden blir 137 tum! bara för att nämna litet. Emil Harr går från klarhet till klarhet i staterna plus mycket mer racing. Allt om skotar, det senaste nyheterna och trenderna.

[ REPORTAGE ]
[1] Polaris 2024: MED FOKUS PÅ LEVERANSSÄKERHET
Ingen kan väl ha undgått att höra att Polaris har haft eftersläpning på sina leveranser på grund av olika orsaker innevarande säsong. Därför är deras största fokus kommande säsong att kunna leverera sina maskiner i tid. Det har varit kunderna högsta önskan. Trevligt nog för oss så ska man prioritera de som fick vänta längst på sina Polaris-maskiner och det är den internationella marknaden där Norden ingår. Hur kommer man att lösa detta? Jo, man pausar kundernas möjlighet att bygga sin egen Polaris och nu blir det endast fabriksspecifikationer att välja på. Detta kommer att korta leveranstiderna betydligt. Naturligtvis finns SnowCheck erbjudandena kvar. En del tekniknyheter Polaris är stolt över sitt Matryx-chassi som man presenterade 2021 och använder det flitigt i modellprogrammet. En annan imponerande detalj är deras 7S display. Den syns hur bra som helst även i direkt solljus. Till 2024 har man fixat ett antal buggar i 7S displaymjukvaran. Vevaxlarna till samtliga Patriot-motortyper sitter ihop bättre via ökad presskraft och sedan använder man en ny modell av avgastemperaturgivare. Man har även satt fast ljuddämparens värmesköldar bättre. De kunde ibland lossna och börja skramla. Patriot Boost motorn har en förbättrad oljepump.
[2] AC 24: Modellprogram med katalysatoreffekt
Textron har de senaste åren varit försiktiga med att ta hem olika modeller till Sverige. I USA finns det flera varianter på de flesta modeller, men här gäller det att vara selektiv så man inte blir sittandes med för stora lager utan har rätt specifikation på de som kommer hit till Sverige. I fjol var det 13 modeller och till 2024 blir det något liknande. Den stora nyheten 2024 är Catalyst-modellerna. Modellen presenterades på Hay Days i USA under en pampig ceremoni. Det kommer att vara en viktig modell för Arctic Cat. Den får inte floppa. Det vi ser verkar riktigt lovande och allting är nytt från grunden. Årets nyhet heter Catalyst De nya Catalyst-modellerna finns ännu så länge endast med tvåtaktsmotor i 600-klassen. C-TEC2 600 DSI-motorn känner vi igen, men den har dock fått ett antal uppdateringar. Catalyst är också första Arctic Cat-plattformen med remdrift i stället för kedjedrift ner till drivaxeln. Det sparar vikt och kräver betydligt mindre underhåll. Arctic Cat tillverkar sina egna variatorer och nu kommer en mer kompakt primärvariator som har ett modul-tänk som gör det möjligt att bestämma bestyckningen inne på fabriken i Thief River Falls utifrån vilken modell som kommer längs bandet.
[3] 2024 LYNX - Har det bredaste programmet
Att Lynx är marknadsledare i Sverige beror mycket på att man har rätt snöskotermodeller för oss här i Skandinavien. En anledning är också att man har det bredaste utbudet. Det finns alltid en Lynx för dig. Till nästa säsong får Nordamerika ta del av ännu fler av dessa modeller. En av nyheterna 2024 är att man nu passar på att uppgradera vissa modeller till de senaste plattformarna. Nästa år tar RAVE- och Xterrain-modeller klivet över till Radien2-plattformen. Ett steg som känns naturligt och ett viktigt steg då modellerna nu även finns i Nordamerika och då i utvalda premiumpaket.
[4] 2024 YAMAHA
Yamaha uppdaterar alltid sina snöskotermodeller med försiktighet. Vissa år kan det tyckas att det endast är färgval och dekaler som är nyheten. Studerar vi nästa års modellprogram så är det lite åt det hållet denna gång. De turboförsedda Sidewinder-modellerna dominerar fortfarande modellprogrammet och det har nu gått sju år sedan den första Sidewindern dök upp och tog marknaden med storm. En fyrtaktare med turbo hade massor med muskler och modellen hade ett stort nyhetsvärde då. Nu har konkurrenterna hunnit ifatt och vi har väntat på nästa steg från Yamaha. Till 2024 är det ont om nyheter men vi hittar några små, spännande saker i alla fall.
[5] TEKNIK SKI-DOO 137” FREERIDE RS PROJEKT BYGGE
Planen för det här bygget har egentligen legat och grott i bakhuvudet under i alla fall 3 års tid, det var ungefär då som skoterkörningen för mig ändrade lite inriktning. Det gick från att köra en Summit 850 165” och djupsnökörning med branta backar till att börja tycka om att vara snabbast på leden, köra där teknik och smidighet var en större utmaning, samt att hoppa och leka i drivor mer och mer. Redan förra säsongen körde jag en Freeride 146 och var fruktansvärt imponerad av hur bra man tog sig fram i skogen, trots en ”kort” maskin och när jag såg att @slarran byggde om sin 146a till 137” så satte hjärnan i gång på riktigt och planerna började smidas på allvar. Det tog dock fart på riktigt när Ski-doo släppte sin nya G5 plattform och man började fundera på hur fett det skulle vara med en sådan lätt och smidig maskin med en 137” boggie och även kanske vara först med något! (Även om det senare visade sig att vara först med något verkligen kan sätta en på prov.) Sagt och gjort, en Freeride 146” beställdes från Fuel i Hemavan och vi fick även med dem på den här idén och de bidrog med ett par skenor från en 2016s Freeride som då fanns i 137”, men även ett slirdrev från en RS som förhoppningsvis ska bidra till att man slipper spränga några kedjehus! Även Blingfactory hoppade på tåget och ville sätta sina produkter på den här skotern. De har bidragit med delar för förstärkningar till boggie och bromsoljebehållare, samt ett bromshandtag.
[6] RETRO: SKI-ROULE RTX
Vissa snöskotrar anses som legendariska för att de kom med ny teknologi som senare kom att bli branschstandard. Glidskenefjädring, utvecklad av Arctic Cat, är ett perfekt exempel på det. Andra snöskotrar är klassiska för att de var så framgångsrika på tävlingsbanorna. Här är Mercury Sno-Twister det bästa exemplet. Sedan finns det snöskotrar som man kommer ihåg för att de blev floppar. Här skippar vi exemplet då vi inte vill skämma ut någon. Kanadensiska snöskotern Skiroule RTX är inte klassisk av någon av ovanstående anledningar, men den är nog lite av varje och det har gjort Skiroule-namnet känt. Man hade en ganska kaxig slogan 1972 ”Snowmobiles used to be pretty much the same…..THEN CAME SKIROULE”. Uppfattningen är dock att om en snöskoter som ansågs både ful och vacker trots allt överlevde ett år i den turbulenta tiden runt 1970 förtjänar den klassiska statusen.
[7] TEKNIK ARCTIC CAT MOUNTAIN CAT 141" ELEVATE PROJEKT BYGGE
I förra numret fick ni hänga med när jag och Magnus från Modshop tog oss an utmaningen att bygga en riktigt unik maskin. Det blev dubbelt antal skenor och en rejäl höjning av markfrigången. Allt för att få en lika smidig maskin som alphan fast med mer stabilitet vi skråkörning i snöfattigare förhållanden. Något som vi verkligen har lyckats med! Så häng med när vi pratar om delarna som nu sitter på maskinen och vad de inneburit för körkänslan. Bikeman Performance V kit Men innan vi slänger oss in i det så har vi monterat ett variatorkit från Swedish Mountain Prod, ett mycket mer aggressivt kit som förhoppningsvis också kommer att hjälpa oss med en annan upplevelse av motorns lägre register. För att montera det här kitet skulle jag rekommendera att ta hjälp av en kompis, speciellt när det kommer till primärfjädern för den är grymt styv.
[8] TEKNIK POLARIS 9R RMK KHAOS SLASH 146 PROJEKT BYGGE
Delar och skoter är på plats så våran Polaris Khaos 9R 146 Slash ska få sig en liten ombyggnad. Det som ska bytas är skenor, matta, framvagn, bakbåge, nödstopp och bromshandtag. Först ut kom grejerna som skall sitta i cockpiten. Vi börjar med Durapro-magnetnödstopp från Släp in The face vilket är väldigt enkelt att montera. Vi tar bort tanklocket och sedan skruvar upp brickan under den, då går hela delen med nödstopp, nyckel och reglage att ta lös. Här kan man välja olika, Durapro nödstoppen är lite större än original så väljer man samma hål måste man borra ur det lite. Vi fick med en bricka man fäster under styret som sedan håller fast nödstoppen. Vi valde att använda brickan som följde med som även gjorde att nödstoppen sitter centrerat meds styret. Vi lämnade kvar den gamla nödstoppen, men urkopplad. För att montera brickan, skruvar vi lös styret och fäster brickan i de fyra bultarna. Sedan drar vi kabeln längds styrstången och kopplar in den i kabeln för nödstoppen.
[9] Profilen Markus Tällström
Vi hörde av oss till Markus Tällström från Örnsköldsvik som har gjort sig känd för att hoppa högt och samtidigt stiligt. En friåkare som i dagsläget styr en Lynx Shredder 3700 850 E-Tec Turbo R.
[ TESTER ]
[10] LÅNGTESTRAPPORT POLARIS PATRIOT 9R RMK KHAOS SLASH 146
Bättre sent än aldrig, sista långtesten för 2023 har nu rullat in och det är en Polaris Khaos 9R 146 Slash, hämtad från Umeå Terräng & Motor. Polaris har haft lite strul med att få ut sina maskiner, men nu är den här och vi har fått mata lite mil. Första intrycket är att man nog kommer att ha rätt så himla kul med denna maskin resten av säsongen. Sen maskinen kommit har vintern här i Norrlands kustland visserligen bjudit på en hel del snö, men väldigt kompakt och hårt före som inte inbju-dit till det puderföre man helst vill köra den här modellen i, men lite bra körning har vi ändå fått in. Föret har som sagt varit rätt hårt men vi har kört de sprillans nya grejerna och fått se vad den går för. Det som självklart är det första som ska snackas om är 9R- 900cc Big Bore Patriot-motorn. På pappret är det sagt 7% mer effekt, upp till 12% mer vridmoment och låg svängmassa för bättre gasrespons jämfört med 850 Patriot. Denna motor är verkligen mitt i prick, har man kört gamla 850 Patriot märker man det på både kraften men framför allt gasresponsen. Gamla 850 Patriot har en utmärkt gasrespons, men nya 9R är nått helt annat. Hur all denna kraft och effekt kommer direkt man trycker in gasen gör den verkligt härlig att köra. Matryx chassit vet vi sedan förut att det är ett väldigt balanserat chassi som gör denna maskin löjligt lättkörd. Kombinationen med allt detta och Khaos 146 gör maskinen extremt kvick och otroligt lekfull om man vill att den ska vara det. Gillar man bus och lek är det här dröm-maskinen.
[11] LÅNGTESTRAPPORT ARCTIC CAT M8000 MOUNTAIN CAT A1 ES 146
Milen fortsätter läggas på årets långtestmaskiner och vi har verkligen fått mata ordentligt med vår Mountain Cat. Så nu gör vi oss redo för att slänga oss in i säsongens sista rapport, men det är inte slutkört för den här kissen, utan den kommer att få fortsätta sträcka på benen. Vi gick igenom en hel del av maskinens karaktär i förra artikeln, vilket vi kommer fortsätta med, men vi ska börja med att dyka lite i ATAC däm-parna och känslan de ger. På papper så ska IQS dämparna, som sitter runt om på hela maskinen, bestå av samma komponenter som en vanlig luft QS3:a, bara med den skillnaden att det sitter en servomotor på vreden av dämparna som gör att du kan justera dem från styret. Något som kanske inte låter så imponerande men som är en otroligt smidig mekanisk lösning. Sedan kan man ställa in olika förarinställningar, samt att vi återfinner en lock out funktion vilket är perfekt om du vill klättra riktigt brant. Alla dämpare är kopplade till styret förutom centerdämparen i boggi-en, den består av en klassisk fjäderversion. Just luftdämparna tycker jag personligen fungerar otroligt bra i den lösare snön då de är sjukt re-sponsiva i reaktionen, samtidigt som man här har möjligheten att lätt byta inställning från ledkörningssetup på förare 1, till lössnösetup på förare 2. Då kan man snabbt gå från att suga upp gupp efter leden, där jag håller boggin på medium samt fronten på hard, till att jag kör i lössnö och då lägger allt på soft i fronten tills dess det behöver klättras uppför en ordentlig backe, då slänger jag i lockouten med en enkel knapptryckning. Riktigt smidigt, skillnaden är kanske inte enorm men det räcker klart till att ta dig den extra lilla biten i fjädringsegenskaper som man oftast önskar sig. Än så länge har det inte blivit alltför många hårda landningar, men dämparna känns ordentligt styva med bra progressiv känsla så nog tror jag de ska klara en och annan grym landning.
[12] LÅNGTESTRAPPORT SKI-DOO FREERIDE 850 E-TEC 146
I skrivande stund är det slutet av februari och säsongen har varit den sämsta snömässigt som jag kan minnas, åtminstone om man vill åka lössnö. Jag har dock lyckats lägga en del timmar och mil bakom styret sen sist. Tänkte börja den här recensionen med lite ledsnack eftersom det är mycket sådan körning det blivit sedan senaste uppdateringen. Även om Freeriden som modell flyttat längre och längre från crossoversegmentet i och med varje uppgradering som Ski-Doo kommit med, så är den fortfarande en riktig potent och rolig ledskoter, alla fall i 146 kostymen. Senaste månaden har framvagnen varit utställd på 38”, balatarem-men på max och dämparna vridna i botten och med den här setupen så är det inte många modeller som kör ifrån en längs leden ska jag säga. Dämparna jobbar stenhårt längs den ojämna leden och tar nästan alla smällar även om någon större smiter igenom ibland, men det tycker jag ändå är okej för en dämparsetup direkt från kartong. T-motion X svingen har verkligen levererat vad den lovat och håller skotern stabil och förutsägbar längs leden, även om man själv ibland gör bort sig och missar en knöl eller är lite sen på att bromsa.
[13] LÅNGTESTRAPPORT LYNX SHREDDER RE 3700 850 E-TEC
De’ ska va’ gött å leva. Så sjöng Roy och Roger i TV serien Macken en gång för länge sedan och på något vis sammanfat-tar den textraden min upplevelse tillsammans med Lynx Shredder RE 3700 denna vinter. Skoterlivet har verkligen varit ”gött” bakom styret på den kortaste medlemmen i Shredderfamiljen. Lite drygt halvvägs in på säsongen och lagom till vin-terns sista nummer av tidningen, har det blivit dags att sammanfatta långtestsäsongen hittills. Om jag bortser från att navigeringen fortfarande inte riktigt levererar i 10,25” färgdisplayen, så är det en funktion jag saknar bland alla dess mätare. Det vore extremt intressant att veta hur många mil av hittillsvarande dryga 70 som maskinen gått med skidorna i luften. För snacka om en skoter som trivs med skidorna pekandes mot tolvslaget. Precis som jag gör. Perfect match! Undertecknad körde amerikanskt förra säsongen och var fullständigt begeistrad av den 146 tummaren. Hade i ärlighetens namn svårt att föreställa mig en bättre snöskoter. Men efter några månader med Lynxen måste jag erkänna att kompassnå-len svängt över. Shreddern är så välbalanserad och den trygghet den ger föraren är klart imponerande. Att säga att den är lättkörd är ett understatement och motor, variatorer och chassie känns som en ytterst homogen enhet.
[14] LÅNGTESTRAPPORT Yamaha Transport 800
Vår hemmaherre har fortsatt visa framfötterna, det har inte bara varit körning längs leden utan den har nu också fått bekänna färg utanför. Med ett bra snödjup hemma, med varierande hårdhet, så har den både fått prestera på stenhårt underlag samt i djup lössnö. Så vi kommer gå igenom karaktären under körning i båda dessa förhållanden. Vi började med den roliga lössnökörningen där 800 motorn direkt får trycka på. Trots en lite bredare framvagn och inte den enorma kamhöjden så tar den sig fram förvånansvärt bra. Längden hjälper förstås otroligt mycket i hur den flyter uppe på snö och ger driv till maskinen. Dock kan vi vid körning i djupsnö hitta två motstånd som motverkar denna flytförmåga. Det första är stänklappen, den är inte av längsta sorten men ändå tillräckligt för att hänga upp sig på. Motstånd nr 2 är förstärkningen längs sidan av tunneln som sticker ut lite. Något som måste finnas där som förstärkning för att kunna använda sig av dragkroken utan att chassit ska vika sig. Sen är stänklappen sjukt bra för körning under hårdare dagar, vilket vi kommer komma in på sen. Detta är detaljer som inte går att blunda för, som är bra och viktiga i andra användningsområden, men som just här ställer till det lite. Trots de två ”sabotörerna” så åker man i full fart genom lössnön, den kliver verkligen på bra och känns pigg. När det blir lite brantare så går det uppför med en handflata full med gas. Stannar man av kan man få lite problem, men chassit ger en riktigt skön respons till hur du rör dig på maskinen. Så det här är en maskin som snabbt skiftar skepnad, ena stunden är du ute på tur och andra är du ute och S:ar i lössnön.
[ RACING ]
[15] Snowcross VM 2023 till Kirkenes i Norge
Nu är VM i snöskotercross flyttat från Turkiet till Norge och närmare bestämt till Kirkenes. Detta sker på grund av situationen i Turkiet efter jord-bävningarna. Det turkiska motorsportförbundet har gjort allt de kan för att klara av situationen, men insett att det inte går så därför flyttas det. Notera också att damerna återigen är välkomna. Nu är det ordning igen! Den sista helgen i april kommer tävlingen gå av stapeln i Kirkenes. – Vi är otroligt glada över att Kirkenes Motorklubb och Norska Motorbaneförbundet tar sig an uppgiften med så kort varsel att mästerskapet blir verklighet, säger representanten från FIM. Evenemanget kommer att locka några av de bästa snöskoteridrottarna från hela världen och kommer att markera Kirkenes som en viktig destinat-ion för vintersport. Bland världens främsta snowcrossåkare hittar vi flera norska idrottare, både på dam- och herrsidan, och det ska bli fantastiskt att se idrottarna tävla här i norden. Kirkenes Motorklubb grundades 2003 och har 20-årsjubileum i år. Motorklubben har redan organiserat flera framgångsrika tävlingar. Staden har bra faciliteter för idrottare och allmänhet, samt är känd för sin vackra natur och unika arktiska klimat. En perfekt bakgrund för en sådan här hän-delse.
[16] Harr vann på fredagen i Elk River
Två stora förändringar gällde inför omgång 11. Först skulle Pro-klassen tävla i ett Triple Crown-format. I stället för de traditionella två heaten och ett finalformat skulle den främsta klassen ha tre, åtta minuters (plus två varv) finaler. Var och en skulle registrera totala poäng och den som fick flest poäng genom de tre omgångarna skulle kallas nattens totala vinnare. Den andra märkbara förändringen var körningen av racet i omvänt varv. Allt för att ge osäkerhet till de som kört mycket på ERX. Tre finaler. Tjugofyra minuters race. Allt som allt viktiga mästerskapspoäng. Det skulle krävas en hel del styrka för att en förare skulle klara av totalen på fredagskvällen. Emil Harr hade just det. Adam Peterson tog tidigt ledningen, men Harr var med och precis som han har gjort de senaste helgerna fortsatte Harr att mata på. Harr kom ut som sexa i starten tog ledningen från Francis Pelletier på varv åtta och såg aldrig tillbaka. Pelletier blev tvåa, med Daniel Benham som trea. I den andra ronden var det Aki Pihlaja som tog starten och den övertygande segern. Regerande Pro-mästaren Elias Ishoel tog andraplatsen med Pelletier som trea. Harr startade återigen som åttonde, men flyttade upp till en fjärde plats. I kvällens sista lopp startade Adam Peterson än en gång bra. Två varv senare var det återigen Harr som tog täten. Genom tre finaler tappade Harr aldrig sin styrka eller sin stil när han tog sin andra seger för kvällen och plockade klassledande 39 poäng. – Det var en bra dag och jag hade bra finaler hela dagen, sa Harr. Jag är supernöjd med vår förstaplats och jag behövde verkligen det här. Pelletier var konsekvent hela kvällen och han och Harr var de enda två förarna som slutade bland de tre bästa i alla tre loppen. Hans andra- och tredjeplats, parat med en femteplats i det tredje loppet, gav honom en total andraplacering. Tack vare sin rond två-seger skulle Pihlaja gå 6-1-6 för tredje plats totalt.
[17] Is oval sporten växer
Gänget som tävlar is oval på skoter har under de senaste 10 åren kämpat på med att få i gång is oval serien SnoPro Scandinavia på allvar igen, särskilt efter pandemin. Några försök att få till tävlingar i söder och i Finland har även gjorts, men sporten verkar ha fått sitt fotfäste i Västerbotten med tränings- och tävlings-banor på sjöisar i Ljusvattnet, Burträsk och Gargnäs. Sista åren har även Hedeviken och gänget runt Revelj Racing kommit i gång på allvar och det är bara en tidsfråga innan första tävlingen körs där. Idag börjar det finnas ett 10-tal maskiner även i Finland och även de har haft banor öppna för tävling och träning.
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se