Navigera dig fram här   Söndagen den 28:e april 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15289  
  Antal nyheter: 5819  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 90700 st  
  Igår: 87732 st  
  Denna månad:
855755 st
 
  Föreg. månad:
632996 st
 
  Totalt: 85965977 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. micke666
2. sunnne
3. FrankJScott
4. TheOne
5. Swarte
6. Herbert
7. allimac32
8. Alpinemadness
9. Hajen54
10. abbe63
 
 
Här är du: I tidningen: 2021, nr 5
 
Välj nummer:

NR 5-2019

Senaste numret med en batalj utan dess like. Vi har nämligen ställt Lynx Gt 900 ACE Turbo mot Polaris Titan Adventure 155 mot Ski-Doo Expedition Xtreme 850. Bara en vinner och hedern står på spel. Både Lynxen och Ski-Doon har helt nya chassin. Mer kul som levereras är en testkörning på Yamahas Grand Turismo modell S-TX. Den snyggt röda Sidewindern levererar inte bara brutal acceleration utan även mer saker. Missa inte detta.

Sedan tar vi och fördjupar oss i påhoppen som snöskotern får ta från vissa håll och ryter ifrån.
Stefan Frisk har tittat lite närmare på Polaris som nu är pensionär med sitt 65 års jubileum. PLus Indys jubileum. INtressant läsning där utlovas.

Sedan har Ski-Doo och Polaris släppt sina racesleds och det är en del nyheter som kan göra skillnad. Polaris år i år?

Allt detta plus en hel del annat. Missa inte!

[ REPORTAGE ]
[1] Hero8 Black är här
Sedan GoPro introducerades på marknaden med ”actionkameror” har märket varit ett måste för de som vill ha möjlighet att ta häftiga bilder. Allt eftersom nya modeller kommit har de försetts med efterlängtade nya lösningar och tillbehör att använda till den lilla nätta och lätta kameran. Det kan vara att man vill fota när man är ute och kör skoter, åker cykel eller i arbetet för att på ett enkelt och effektivt sätt dokumentera vad och hur man utfört det. Bildmaterialet stoppas ner i arkivet som en dokumentation för framtida användningar när man skall reparera ett utfört arbete eller bara ta fram och återuppliva fartfyllda actionsituationer man varit med om.
[2] BOSSES HÖRNA Tänk till innan
Vi som har varit med sedan de första snöskotrarna började serietillverkas har sett fantastiska framsteg och en näst intill otrolig teknisk utveckling. De tekniska framstegen har nästan varit svåra att hänga med i, även för oss som jobbat i branschen nästan hela livet. Att jämföra en snöskoter från 1970-talet med en skoter med dagens teknik låter sig över huvud taget inte göras. Tekniken i de nya snöskotrarna är på toppnivå i alla dess system från motor till drivband. Men under dessa år har snöskoterbranschen fått kämpa hårt för dess överlevnad då starka krafter under vissa perioder gjort allt för att få den förbjuden, och om detta inte lyckats, i alla fall få den starkt begränsad både i antal och genom att begränsa de områden där den får användas.
[3] POLARIS HAR UPPNÅTT PENSIONSÅLDER!
Det finns alltid någonting att fira. Denna gång är det Polaris Industries Inc. i amerikanska Roseau som hunnit bli hela 65 år som snöskotertillverkare! Man hade ett stort kalas på fabriken i mitten av augusti med olika aktiviteter för alla åldrar. De guidade turerna genom fabriken var mycket uppskattade. På amerikanskt vis hade man naturligtvis en ståtlig parad längs huvudgatan i Roseau också där man visade upp Polaris-maskiner från olika tidsepoker. Det var 1954 som David Johnson hos Hetteen Hoist & Derrick i Roseau, Minnesota, USA byggde sin första så kallade ”snömaskin”. Övriga delägare, bröderna Alan and Edgar Hetteen, var kanske inte lika imponerade men maskinen var redan såld och det skulle faktiskt med tiden komma att bli serieproduktion. Från början var det många som undrade var det var för typ av maskin och vad den gjorde. – ”Det är en maskin som man skall köra på snön med”, svarade David. – ”Men varför skulle man vilja det?”, var det vanligaste svaret. Väl i gång med serietillverkningen så lastades ett par snöskotrar på släp och man åkte i väg till grannbyarna för att demonstrera deras förträfflighet. Men försäljningen av de första snöskotrarna gick trögt. Inte förrän man kom på knepet att komma hem med tom släpvagn. Fick man dem inte sålda under dagen gömde man dem i en lada i utkanten av Roseau. Nu trodde många att de lyckats sälja dem. Proceduren upprepades några gånger och intresset på hemmaplan vaknade rejält. Mycket riktigt tog försäljningen fart och den ökade för varje år under 1950-talet. Men man siktade högre, ja, nästan mot polstjärnan .
[4] I år firar Polaris Indy 40 år på Marknaden
För 40 år sedan såg Polaris TXL Indy dagens ljus för första gången med sin innovativa IFS framvagn. Under denna period var olika typer av bladfjädringar den vanligast förekommande typen av framfjädring på snöskotrarna. 1980 kom Polaris med sin revolutionerande lösning, IFS framvagnen, Independent Front Suspension som standard i sin Lineup. Tekniken var inte helt okänd då det funnits ett par olika lösningar och försök tidigare. Dock hade dessa lösningar haft för mycket problem med geometrier och tillförlitlighet för att man skulle våga serieproducera dem till slutkunder utöver att använda dem på tävlingsbanorna.
[5] BÄVERHOLM-VÄRDSHUSET VID SKOTERLEDEN
Mer än en halvmil från närmaste väg, alldeles vid den vilda Laisälven ligger Bäverholm. En gång ett litet nybyggarställe, ensligt beläget i fjällets skugga mitt i den orörda vildmarken. Många liknande bosättningar har genom åren övergivits då människorna flyttat för arbete, skola och bekvämlighet. Men Bäverholm är annorlunda. Här spirar framtidstron och värdshuset frodas, trots avsaknaden av bilväg med allt vad det innebär. Hit kommer folk i massor ändå och många väljer att färdas hit med snöskoter.
[6] Yngvessons Maskin utökar märkesfloran med Polaris
Yngvessons Maskin AB i Storuman, med familjen Östen, Mikael och Britt Inger är det genuina familjeföretaget inom skotervärlden. De firade sin 50-års dag redan 2017 till Snöskoterns Dag medan det rätta årtalet för 50 år är 2018. Detta är nog den enda skoterförsäljaren som varit med i över 50 år? Det hela startade upp i Storuman, tillsammans med en annan skoterförsäljningsprofil Jalle Orrkvist, som efter några år gick vidare med en egen skoterförsäljning av andra märken. Tillsammans sålde de vitvaror och hushållstillbehör, men även snöskotrar, en unik kombination får man säga. Då var det Sno-Trick som var aktuellt. På den tiden kunde man då räkna in att det var över 200 skotertillverkare som fanns världen över. Då hann det också passera några så unika skotermärken som Harley-Davidsson och Evinrude genom deras lokaler. Så 1975 kom Arctic Cat in via Aktiv Maskiner i Östersund som hade Sno-Trick som Yngvessons redan sålde. Dåliga snövintrar gjorde att Arctic Cat i USA gick i konkurs i början av 80-talet men då fanns redan Aktivs sortiment till kunderna inom företagets lokaler. Arctic Cat återstartades 1984 och då tog Yngvessons in det märket i sitt sortiment, vilket de fortfarande representerar och säljer. Under tiden Arctic Cat var borta från marknaden kom Polaris skotrar in i bilden, men även Ockelbo passerade affärs disken. Som synes har företaget varit smidigt och anpassat sig till marknaden under en lång epok. Nu är det ytterligare ett steg man tar genom att, jämte Arctic Cat, ta in Polaris igen i sitt utbud av skotrar och fyrhjulingar inom affärsväggarna. Polaris har idag ingen försäljare inom de närmaste fyra kommunerna så med det komplementet kommer de kunna serva många skoterintresserades önskemål. Man blir numera ett skoter- och ATV varuhus med ett otroligt brett sortiment där konsumenten måste glädjas åt att under ett och samma tak få tillfälle att välja vad just de är intresserad av för produkter. Vi vet att efterfrågan av olika modeller böljar fram och tillbaka med åren och genom utökningen av sortimentet blir det intressant för den hugade köparen att ha så mycket att välja bland. Carl Ivar Lidgren
[7] Härkie och Fjällräven
Blickar man tillbaka på människans funderingar om att på ett bekvämt, enkelt sätt transportera sig i snötyngda marker finns många uppfinningar runt om i världen. En som rönte stor framgång, och vars produkter utvecklats och förfinas, var J. Armand Bombardier i Kanada – han konstruerade snömaskiner med nuvarande skotermärke Ski-Doo. Hans familj och många andras var insnöade vinertid och hade inga möjligheter till fortskaffningsmedel om så behövdes för varor eller transporter om någon insjuknade. Med sina funderingar om hur man kunde ta sig fram i obanad terräng med motorisering var han en av många som klurade på samma problem. Problemen var likadana på många andra ställen runt om i världen. Så även i Sverige. I Arjeplog i Lappland var man också uppfinningsrik. Här konstruerade man en ”Härkie”, en snöskoter efter dåtida design och förhållanden. Det blev också ytterligare ett annat märke – Fjällräven – i den konstruktionsivern. Stig Laisfeldt i Arjeplog tittade i sina fotoalbum och har skickat över ett antal bilder till oss och reklaminformation om Härkies förmåga att ta sig fram på snön. Bilderna togs av hans far Göran Laisfeldt. Det här fordonet, Härkie, byggdes på företaget Autoservice i Arjeplog. Det togs fram i 12 exemplar vid slutet av 50-talet. Sedan finns också en ny design av snöskoter som fick namnet Fjällräven. Carl Ivar Lidgren carlivar.lidgren@skoter.se
[8] ARVIDSJAUR SNOWMOBILE CLASSIC PÅ UTFLYKT
2014 föddes Arvidsjaur Snowmobile Classic. Ett event och träffpunkt för snöskoterentusiaster med särskild böjelse för äldre klassiska skotrar. Genom åren har olika varianter provats, med bland annat skoterparad genom Arvidsjaurs samhälle och utställning på torget. Men en sak har alltid varit återkommande. En lite längre utflykt där deltagarna verkligen givits möjlighet att rasta sina klenoder. Söndagen 7:e april var det dags för 2019 års upplaga av den uppskattade träffen.
[ TESTER ]
[9] Tre aktuella crossovers ställs mot varandra:
Lynx Commander GT 900 ACE Turbo Polaris 800 Titan Adventure 155 Ski-Doo Expedition Xtreme 850 E-TEC Utility, ett segment som lägger tyngd på praktiska lösningar, maskiner där kravet ligger på att ha en mångsidighet med styrkor inom många områden. I följande sidor kommer vi att göra en djupdykning inom just detta ämne, en genomgång med tre olika maskiner som representerar sitt eget märke. Vår tanke är inte att rangordna dem, det kommer mellan raderna att bli upp till er läsare, vårt mål är att lyfta fram enskilda styrkor och svagheter. Häng med och kika hur det ser ut när vi ställer tre olika skotrar inom Utilitysegmentet mot varandra.
[10] TEST Yamaha Sidewinder S-TX GT 146
amaha har tänkt sig, nämligen en Grand Turismo maskin därav bokstäverna GT i modellnamnet. Slår man upp Grand Turismo så får man förklaringen ” En lyxig sportbil med hög kapacitet som är designad för att färdas långa sträckor” och det passar bra på denna Ferrariröda raket. Färgen är verkligen snygg ur alla vinklar och hjälper till att göra helhetskänslan än mer sportig.
[11] TEST Arctic Cat Norseman X 8000 ES 153
Textron Inc., ägaren av Arctic Cat, har drastiskt dragit ned på antalet snöskotermodeller från Arctic Cat till 2020 års säsong och man upptäcker snabbt att många populära modeller försvunnit. Detta gör även att Textron här i Sverige minskar sitt utbud. En modell som vi lärt känna i Sverige är Norseman, eller som modellen hette första säsongen X-plorer, och den finns lyckligtvis med även kommande säsong. Det var dock ingen självklarhet då man bantade modellprogrammet hårt. Man ska veta att i Nordamerika säljs inte Norseman-modellen denna säsong. Norseman betyder för övrigt i modernt språk nordbo och vad passar bättre än det nu när den i stort sett endast säljs här uppe i Norden.
[12] Polaris Switchback Assault ES 2.0 FIRST RIDE
Polaris Switchback Assault har alltid varit en favorit på redaktionen och Polaris har under de senaste åren förändrat modellen mer mot att vara en snöskoter för ledkörning, snarare än lössnö. I år så kommer modellen med nya Patriotmotorn och med svart färgsättning. Följ med oss när vi testar en av Polaris mer klassiska modeller och reder ut om den passar bäst på leden eller i lössnön! Det här är en snöskoter byggd runt Polaris framgångsrika AXYS-chassi och den kommer i 2020 års utgåva i mattlängden 144 tum. Motormässigt så sitter den numera välkända vätskekylda 850 Patriotmotorn på 840 kubik i maskinen vilken matas med Polaris Cleanfire Injectionteknik. Patriotmotorn ger maskinen en oöverträffad acceleration och effekt som passar modellen perfekt. Till 2020 så har Polaris jobbat med tillförlitligheten på motorn, något som med dagens moderna teknik till stor del görs i mjukvara.
[13] Yamaha SR Viper X-TX LE 146 FIRST RIDE
Just denna modell är helt ny för i år. Längden är det som slår en direkt vid första anblicken. Tidigare var längden 141” där man numera gått över till längden 146” vilket är en längd som passar perfekt för den som gillar att vara både på och utanför leden. Så just denna längd är ett vinnande koncept inom denna kategori av snöskortar. Viper som grundmodell har några år på nacken men får i år även en uppdatering gällande paneler och annan utrustning. De nya panelerna skall se till att ge bättre flöde av snön runt maskinen, samtidigt som man enklare skall komma åt servicepunkter innanför. En stor nyhet gällande säkerheten är att man numera har ett dödmansgrepp som går att fästa i skoteroverallen och som innebär att motorn stannar om man faller av. Riktigt bra säkerhetstänk som numera kommer på fler och fler modeller på marknaden, oavsett märke. Uppe på styret har man uppdaterat till de nya reglagen på vänster och höger sida, där man enkelt kommer åt alla funktioner och reglerar informationen i displayen. Handtagen i sig ger bra grepp och displayen är enkel att läsa, både då man står upp och sitter ned och innehåller en mängd intressant information. När det gäller just förarmiljön så finns det annars en detalj som kommer upp på önskelistan och det är en uppdatering av fotstegen som gör att hålen blir större så man enklare kan trampa igenom lössnö. Sätet är avlångt och är lite högre framtill, sluttar sen och blir lägre längre bak. Man sitter komfortabelt, kan köra aktivt efter leden och kan glida ut på sidopanelerna med knäna för en mer aktiv körstil. Just att sätet är lägre baktill gör det enklare att kliva över då man kör i lössnö eller sidehillar och snabbt behöver byta sida. Oavsett var man kör kan man inte gå miste om det nya Hays bromsreglaget som ger bättre ergonomi och enfingersfattning, samt har en metallförstärkt oljebehållare. Att man satsat på bättre lössnöegenskaper kan man inte ta miste på. Styrspindlarna fram är nya och framtagna för att ge mindre motstånd genom lössnön. Boggin är okopplad för att öka transfern mellan fram och bakdelen. Själva dämparna är QS3 från Fox som är enkla att justera in via sina tre lägen. Redan i läge ett har man en mycket god komfort för att köra tufft efter leden med bibehållet bra grep i framvagnen. Drivbandet har ett rejält bett mot underlaget via de 51 mm höga kammarna. Bandtunneln går lite mot vad den övriga marknaden gör då man har behållit den längre bandtunneln på 153”. Boggin är Versattak 146 med ett Camso 2.0 drivband.
[14] LÅNGTEST Slutrapport - Arctic Cat M8000 Hardcore Alpha One 154
Varje år vi kör våra långtestmaskiner så kör vi dem under hela säsongen, även efter sista numret av tidningen publicerats. Just den nya Alpha One fick vi ut och kunde köra ända från första snöfallet till sista snön i maj. En lång säsong som skapade flertalet intryck på oss. Till att börja med så har det förekommit en del bilder och då skapade nidbilder om hållbarheten på Alpha One och dess monorail. Visst kan man säga att en monorail borde vara svagare på olika punkter men i sin helhet så skall det inte vara någon skillnad, för materialmängden borde vara densamma eller till och mer. I detta fall har man även använt sig av olika metaller för att se till att den skall få rätt hållfasthet för hur den är tänkt att köras. Med en lång erfarenhet från skoterbranschen kan vi konstatera att allt går att köra sönder. Under säsongen vi kört Alpha One har vi inte haft några som helst hållfasthetsproblem kring monorailen, men vi skall återkomma till några detaljer som är viktiga erfarenheter vi fått. Säsongen startade redan i månadsskiftet november- december då den fick känna på sina första pudersvängar. Modellen kändes redan från första början väldigt enkel att lägga omkull. Inlärningskurvan är riktigt kort och även om den kan kännas aningens vinglig från början så kommer man snabbt på hur man skall hantera gränserna genom viktfördelning och placering av fötterna. Just detta med att flytta tyngden gör att du i de flesta fall enbart behöver göra detta för att se till att den flyter upp med framdelen och blir enkel att snurra runt med, eller ta den där planerade linjen uppför sluttningen. Enbart med tyngden kan du skapa en teknik som gör den lättkörd och man behöver inte använda gasen lika ursinnigt. En detalj som alla som kört den blivit förvånad över är hur pass stabil Alphan är efter leden med tanke på att den har en monorail. Den går riktigt bra och stabilt efter leden där man har en god hjälp av QS3 dämparna. Arctic Cats C-Tec2 motor har hela tiden sett till att leverera den kraft som krävs, förutom under själva inkörningen där man varit noggrann och ställt ned effekten så den känns lite slö.
[15] LÅNGTEST Slutrapport - Lynx Boondocker RE 3900 850 E-Tec
Nu när säsongen 2019/2020 börjar ta sin början och vi ser de första snöflingorna börja falla känns det inte mer än rätt att titta tillbaka på våra långtester. Då vi på redaktionen hade en lång och äventyrlig säsong förra året tog den inte slut i och med att vårt sista nummer släpptes. Vi fortsatte köra en bra bit in i maj månad, vilket gjorde att vi fick uppleva många fler positiva saker med våra långtester, samt några negativa. Mars Mars var en extremt bra skotermånad, jag hade turen att pricka av många helger då det nyss hade snöat stora mängder. Vissa av dagarna då vi körde var helt sjuka och vi fick alla verkligen pusha våra maskiner. Något som då blev väldigt tydligt var hur stor skillnad det blir beroende på hur du ställer dämparen. Som jag nämnde i fjolårets tidningar så är det väldigt lätt att justera och ändra Lynxen´s dämpare ute i fält. Vi var och körde i Hemavan, det var ordentlig snöstorm och tokdumpade hela helgen, och under första dagens körning gick Boondocker´n inte bra. Den poppade inte upp ur snön lika bra som den tidigare gjort. Så min lösning på problemet var en snabb ändring av dämparinställningen i boggien. Den främre dämparen gjorde jag lösare och den bakre hårdare, vilket gör att den främre dämparen trycks ihop mer än den bakre. Då får du en vinkel snett uppåt på mattan och maskinen kommer att klättra efter den vinkeln så du poppar upp bättre ur snön. Efter den omställningen blev det som en helt annan maskin och jag kunde njuta av den groteskt djupa snön.
[16] Långtest slutrapport - Polaris SKS 850 155
Här sitter man stirrandes ut genom fönstret, en gråtrist skala klär himlen samtidigt som regnet piskar ner på taket. Samma visa varje år, minnen finns kvar från säsongen som varit och längtan inför vintern som komma skall. Direkt sommaren är över känns den ganska nära, men ju mer man taggar igång desto mer avlägsen blir önskan av snöfall. I väntan på bättre tider tar vi istället en blick tillbaka på den maskin jag körde mest förra vintern, Polaris SKS 850. Efter sista numret innan sommaruppehållet fanns det fortfarande en hel del körning kvar som vi inte delat med oss av. Vi kikar lite på det, samt positiva och negativa detaljer kring maskinen. Knappt några bekymmer för mig... Det är alltid svårt att lyfta fram vissa detaljer under säsongens gång. Att förmedla körkänsla, ergonomi eller motorkaraktär är enkelt, men ibland dyker vissa egenskaper fram efter flertalet mils körning. Dessa detaljer blir för oss lättare att lyfta fram efteråt när vi haft möjlighet att lägga mycket tid på en och samma maskin. Grejen är bara den att jag inte haft några större problem på Polaris SKS, så denna punkt blev väldigt enkel att avklara. Det finns bara en detalj som var aningen störande, detta uppdagades efter första service då man förde in en elektronisk uppdatering som ändrade motorkaraktären. Problemet som uppstod var att gaspådraget hängde kvar (även om bara för en kort stund) efter att man släppt på gasen. Vi pratar inte något så stort som gashäng, det var mer som att den återgick till ett läge just över tomgång så när man bromsade fanns det ändå lite driv kvar. Det blev lite av en överraskning i kurvorna. Detta problem var dock enkelt att fixa, en ny uppdatering som endast tog en minut eller två. Efter det var ordningen återställd. Har ni detta problem, kontakta er återförsäljare och få det åtgärdat, samma sak gäller om ni skulle köpa en begagnad SKS, se till att det är rätt uppdatering i maskinen. ...men tydligen för vissa andra Jag har hört rapporter om 850-motorer som har havererat efter väldigt kort tids körning, det går nog inte att blunda ifrån att det funnits problem. Det jag även har hört från de som råkat ut för detta är att Polaris varit väldigt tillmötesgående och ersatt maskinerna med en ny motor. Personligen har jag inte haft några bekymmer, min SKS har gått hur bra som helst.
[17] Ski-Doo Expedition LE 900 ACE ES FIRST RIDE
Nya Expedition är väldigt lyckad. Detta beror nog på två saker nämligen att det var väldigt länge sedan den fick en uppdatering och att ingenjörerna på BRP inte slappnade av när det uppdaterade denna och Lynx Commander för den delen också. Nu är det Rev Gen 4 som gäller även i utilityfamiljen. Tittar vi på de hårda fakta som presskittet stoltserar med ser vi att de sparat upp mot 13,6 kg kontra gamla modellen men också att växellådan har fått sig en rejäl uppdatering. Detta betyder inte bara en efterlängtad smidigare växellåda utan också en mycket tystare transmission. Detta betyder märkbart tystare färd.
[18] FIRST RIDE Lynx RAVE Enduro 600R E-TEC
Vill man köra efter leden är det en enduro man skall köpa. Lynx Rave Enduro 600R E-Tec är framtagen med tanken att man skall kunna piska lederna och där dessutom Enduro påkallar att den inte är tänkt för kortare körning. Modellen ser dessutom till att Xtrim RE får pensionera sig. Känns som ett klokt beslut då det fortfarande finns en hel del modeller som kannibaliserar på varandra i utbudet. Att kortare maskiner börjar bli populärare ser vi en uppåtgående trend av. Många som tidigare köpt längre maskiner har insett att de inte passar så bra att köra efter led med och att självbilden av att man kommer köra i en vansinnig massa lössnö inte riktigt stämmer. Bytet ned till kortare crossover modeller, eller de som bättre lämpar sig efter led, känns som en trend som kommer tillbaka. I våra grannländer har trenden aldrig slutat, utan där har man kraftfullare förbud vilket gör att led- och crossover modeller aldrig tappat sådär rejält i försäljning.
[19] Arctic Cat ZR 200 ES FIRST RIDE
Många tillverkare har genom åren försökt att bygga en snöskoter som är lite kompaktare i formatet för att passa ungdomar bättre. Lagstiftningen i Sverige har hittills satt stopp för dessa ungdomssnöskotrar då de måste vara registrerade, samt att föraren har förarbevis för att man ska få köra dessa maskiner utanför inhägnat område och kunna följa med på snöskoterutflykterna. En tillverkare som gjorde ett nytt, seriöst försök för två år sedan var Arctic Cat när de tog fram sin ZR 200-modell. Det är i grund och botten en framdel från miniskotermodellen ZR 120 försedd med längre chassitunnel och drivband, större bränsletank, högre sittdyna, högre placerat styre, stötdämpare i boggifjädringen och framförallt en märkbart starkare motor kopplad till ett variatorsystem. I USA är ZR 200-modellen SSCC-certifierad och därmed laglig att köra på skoterledsnätet i Staterna. Här i Sverige har Textron valt att registreringsbesikta sina ZR 200:or och då är de fullt lagliga att köra efter våra skoterleder så länge föraren har behörigheten. Men frågan är då hur många 16-åringar som kommer att nappa på det och köra ZR 200 i vinter? Inget för vuxna Vi ska säga det direkt. ZR 200 är inget för oss vuxna. Dels sitter vi vuxna ner fjädringen och dels gör maskinens dimensioner att man har svårt att utnyttja dess prestanda ordentligt när man inte riktigt ryms på maskinen och inte kan sitta ordentligt. Men den är rolig att köra ändå! Fjädringen fram är en äkta A-armsfjädring med 21 cm:s fjädringsväg med en justerbar spårvidd mellan 75 och 80 cm. Det som gör den här modellen till en äkta snöskoter är att den har en riktig boggi med stötdämpare. Drivbandet har Cobra-mönster med en lite udda bredd, 25 cm. Kamhöjden på 25 mm är väl anpassad för maskintypen. Under den uppfällbara huven finns en 192 kubiks fyrtaktsmotor från Yamaha som producerar 9 hk och för över kraften till drivbandet via ett riktigt variatorsystem. Tankrymden är drygt 8 liter och det ger en räckvidd som räcker väl för en längre utflykt. Hel- och halvljus, samt bromsljus och hastighetsmätare krävs för CE-märkning i Europa men på utrustningslistan finns även handtagsvärmare och en hydraulisk broms. Vi rekommenderar att man köper och monterar en sats med Heavy Duty-fjädrar till fjädringssystemen då maskinen kommer att orka bära större förarvikt och bättre klara av tuffare körning. Övriga tillbehör till ZR 200 i år är högre vindruta, bagagehållare, högre riserblock till styret och grepplist till fotstegskanterna. Fem märkbara uppdateringar ZR 200 presenterades förra året och fick ett bra mottagande. Nu tar man den ett steg till och det finns en del nyheter. Bland annat är det nya motorfästen som skall ge mindre vibrationer in i chassit. Man säger sig också ha ändrat styrgeometrin så att man skall kunna göra snävare kurvtagning. Men efter några rundor funderar man på hur dåligt svängde den då ifjol? Här kunde man gott bjudit på
[20] Nya Volkswagen Alltrack GT Executive Edition
Att Volkswagen Passat blivit en populär modell i Sverige vittnar väl siffror som att över 300 000 fordon har sålts sedan lanseringen 1973. Totalt har det tillverkats över 24 miljoner bilar av denna modell. Grundkonceptet är kvar men har under åren utvecklats, förfinats och datoriserats. Familjebil, företagsbil, SUV Det är en multifunktionsbil kan man påstå. Passar bra in som familjebil och även som företagsbil i alla dess varianter, vilket tilltalar köparen. Det är rymligt och gott om utrymme i kupén. Passagerarna i baksätet har också bra benutrymme, för att inte tala om det stora bagageutrymmet som det är få märken och modeller som slår. Verkligen uppskattat när man gör långutflykter med familjen eller om man är den som använder bilen i företaget där man behöver få med sig mycket utrustning. Gallerskydd är också ett uppskattat tillbehör. Lätt och snabbt att sätta upp och ta ned alltefter vilket behov man har. För det mesta sitter det uppe som ett extra skydd om den snabba inbromsningen behövs. Fyrhjulsdrift Fler och fler bilägare har insett fördelen med fyrhjulsdrift. Speciellt trygghetskänslan och den assistans som lösningen ger vintertid med årstidens ytterst dagliga variationer av föret. Dessutom ligger inte fyrhjulsdriften i till 100 % utan går in blixtsnabbt när impulserna från datasystemet i hjulen ger impulser om inkoppling. Det sparar också på bränsleförbrukningen då bilen normalt driver på framhjulen. Styrningen på Passaten är suveränt bra och den är ruggigt följsam i kurvor även om man inte haft rätt uppmärksamheten vid en skarp sväng eller glatt väglag.
[ RACING ]
[21] 2020 Polaris 600R
Ny intressant mattdesign och annat för framtida segrar. Mattan heter Wolverine som skall ha en innovativ design för bättre starter, bromsning och kurvtagning. En helt ny profil på railsen skall också hjälpa till i starterna och i kurvtagningen. Som brukligt på Polaris ser vi Walker Evans dämpare runt om. Velocity heter modellen och är ”top of the line” från producenten Walker Evans. Ny kalibrering på bakre dämparen med nya valbara fästpositioner. Och ny rörelseratio på dämparen. Ser ut som Polaris gjort mycket baktill. Ergonomin har fått en rejäl uppdatering också. Ny dyna gör helheten än bättre framför allt när det kommer till stabilitet för föraren. Polaris år i år?
[22] 2020 MXZ 600RS
Ny tunnel och värmeväxlare och stötfångare med bakljus är vad som är nytt baktill på skotern. Uppdaterad raildesign i boggin för bättre hållbarhet. Framtill är det som vanligt RAS 3 men nu har dämparreservoarerna vikts inåt i maskinen för att skydda dem när racingen blir lite väl tät. Man kan på dämparna inte bara ställa in hög- och lågfarts kompression utan även högfarts återdämpning. Motorn har uppdaterats med ny cylinder design för mer kraft över 6000 varv/minuten. ECM kalibreringen är ny för bättre starter och bättre allround karaktärer i svåra gropiga banor. Ny bränslepump ser vi också som är beredd att suga i sig det sista av vad som finns i tanken för att kunna ha så lite vikt i tanken som möjligt. Nytt större och starkare fästyta för bromsskivan från Brembo skall hålla sakerna på plats även när det blir stökigt. Sedan är den snygg som tusan också.
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se