Navigera dig fram här   Lördagen den 27:e april 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15289  
  Antal nyheter: 5819  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 41649 st  
  Igår: 54362 st  
  Denna månad:
718972 st
 
  Föreg. månad:
632996 st
 
  Totalt: 85829194 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. micke666
2. sunnne
3. FrankJScott
4. TheOne
5. Swarte
6. Herbert
7. allimac32
8. Alpinemadness
9. Hajen54
10. abbe63
 
 
Här är du: I tidningen: 2021, nr 1
 
Välj nummer:

NR 1-2019

12 heta och aktuella tester av de populäraste 2019:orna

Kul att läsa om vem av ledracerskotrarna: MXZ X-RS 850, Rave 850 och 850 Rush XCR som vann trekampen vi satte dom i!
Vi har testat fyra hjälmlampor plus ett gäng friluftskök samtidigt som vi presneterar våra långtestare. Vem är inte intresserad på hur Arctic Cat M8000 Alpha One 154 går under en hel säsong?
Arctic Cat Cup + Hur man kollar sin variator spänning + Lavin och säkerhets utrustning + Friåkaren Nicklas Larsson.

http://www.skoter.se/pren
http://shop.skoter.se
http://www.skoter.se/digitalt

[ REPORTAGE ]
[1] FÖRETAGET Camp Gauto
Mitt i hjärtat av Laisdalen, som man själva uttrycker det, ligger Gautosjö. Byn består av tre hushåll året runt boende, men sprudlar ändå av liv och aktiviteter. Här finns Camp Gauto, en turistanläggning som erbjuder camping, stugor, samt restaurang med fullständiga rättigheter. Utöver satsningen på turism är man nu även skoterhandlare.
[2] PROFILEN NICLAS LARSSON
Det finns många duktiga förare även här i Sverige, som har lyckats så pass bra att de blivit ambassadörer för olika märken. Här har vi Nicklas Larsson som är ambassadör för Yamaha. En kort beskrivning vem du är privat - Nicklas Larsson, 29 år, kommer från en liten by utanför Arvidsjaur, bor där tillsammans med min sambo och snart 2-åriga dotter. - Jag gillar lugnet med att bo ute i skogen och har just byggt nytt hus på hemstället. - Jag jobbar inom försvarsmakten och jag har åkt som Yamahaambassadör i snart 4 säsonger. - Mina stora intressen är, förutom skoter, även jakt och fiske.
[3] TEKNIK Variatorremmen
I snöskotrarnas transmission har vi, och har alltid haft, ett variatorsystem som sköter växlingen steglöst utan att vi behöver vidta några egna åtgärder. Äger man en skoter med mekanisk växellåda kan man i vissa utföranden även välja mellan hög- låg och back, men variatorsystemet sköter den steglösa utväxlingen helt automatiskt och numera tämligen bekymmersfritt. Variatorremmen Förbindelsen mellan variatorsystemets två variatorer (primär och sekundär) består av en mycket avancerad remkonstruktion som skall tåla alla möjliga och omöjliga uppgifter och som får väldigt mycket ”stryk”. Speciellt i de s.k. mountainskotrarna där den utsätts för en kombination av kyla, värme/hetta, stress, drag och tryckbelastningar som är svåra att riktigt förstå.
[4] FÖRSÄLJNING
Sex månader av den här skotersäsongen har passerat. Det är då man brukar säga att minst hälften av alla skotrar skall vara sålda. Visserligen återstår de tre stora skoteråkningsmånaderna, januari, februari och mars, men som alla skoterfrälsta vill vi gärna ha årets modell innan högsäsongen drar igång. Tittar vi fyra år tillbaka på skotersäsongen efter sex månaders försäljning och jämför hur många skotrar som var sålda är det 2017 som var glansåret då det under de första sex månaderna redan hade sålts 6 050 maskiner. Så blev slutresultatet ett rekordår också med 10 879 sålda maskiner. Vad skall vi gissa att den här säsongen slutar på, den 30 juni 2019? Ja, går vi på statistiksiffror kanske vi hamnar på 9780 sålda skotrar. Varför det? Gissar vi utifrån siffror vad som såldes säsongen 2015/2016 för de första sex månaderna var det då 5 893 maskiner som hade sålts och helsäsong slutade då på 9 881. Nu har det hitintills under de första sex månaderna sålts 5 642 maskiner och då gissar vi att totalt borde slutsiffrorna blir nästa lika stora som slutsiffrorna för 2015/2016 och då landar gissningen på 9 780 sålda maskiner. Följ med framöver så får vi se hur rätt gissningen blev. Populäraste sålda maskiner Säsongen 2015/2016 var det Polaris som sålde mest av en modell. Det var då Polaris 800 SKS köptes av 600 personer. Det motsvarade ungefär 27 % av Polaris totala försäljning. Sen så har vi sensationen Arctic Cat som pytsade iväg 513 skotrar av sin M 8000 och det var nästan hälften av alla maskiner de sålde. Då skall vi veta att totalt sålde de sämst av alla märken. Tala om att ha valt rätt modell när de gjorde inköpen för den säsongen! Säsongen 2016/2017 Nu hade Ski-Doo tagit över taktpinnen. Det var rejäla framgångar med Summit X 154” 850 E-TEC där det var 996 köpare som hade beslutat sig för att äga en sådan maskin. Det måste vara all time high av en och samma modell hitintills i skoterhistorien? Det motsvarade 38 % av den totala försäljningen så de övriga Ski-Doo modellerna gick hur bra som helst att få intresserade köpare att fastna för. Det var också då systermärket Lynx i BRP-koncernen kom som tvåa och satte gyllene försäljningssiffror med 345 sålda Lynx 49 Ranger 600 E-TEC. Säsongen 2017/2018 Den senaste helsäsongen är det fortfarande Ski-Doo Summit X 154” 850 E-TEC som leder försäljningssiffrorna med 628 sålda maskiner. Så snacket mellan ägarna hade gått och fler har tyckt att kompisens maskin är busbra och slagit till och köpt en likadan. Det här året har vi ”buspojken” Arctic Cat som ännu en gång kommer på andra plats med 492 sålda maskiner av M 8000. Det betyder att nästan 40 % av hela dess försäljning koncentrerades kring M 8000. Nu får man fundera om det var en ”lagermaskin” som såldes ut när Textron skulle överta generalagenturer i Sverige kommande år och KGK sålde allt vad de hade i lager??? Oavsett orsak var det en prestation att ytterligare ett år köpa in en modell som blev så populär att den kom tvåa av antal sålda skotrar. carlivar.lidgren@skoter.se
[5] I ARVIDSJAUR ÅKER TAXI MED SLADD
Arvidsjaur, en av Sveriges skotertätaste kommuner. Här huserar flertalet eventföretag med skoterkörning som huvudnummer, det bor ca 6300 personer i kommunen och det finns fler än 3300 registrerade snöskotrar. Hur många kustbor som varje helg lastar sina skotrar och kommer hit för att köra är det ingen som vet, men många är de. Med sådan skotertrafik blir prepareringen av skoterlederna en kritisk detalj. De senaste säsongerna har det varit lite si och så med just detta, men nu händer det grejer.
[ TESTER ]
[6] TEST Yamaha SR Viper B-TX 153 SE
Vipern har tidigare varit Yamahas steg in i framtiden med en ny plattform att stå på. Numera har det epitetet axlats av Sidewinder plattformen. Frågan blir givetvis om Vipern har tjänat ut sitt existensberättigande som lössnö- och ledmodell? Mycket vrid i botten Just B-TX är en modell som är utformad för att köras i lössnö men ändå bibehålla ledegenskaperna. Motorn är den välrenommerade Genesismodellen med 3 cylindrar och 12 ventiler. ECU:n ser till att via olika sensorer ge rätt information så du får optimal effekt när du trycker in gasen. Numera kommer Vipern med generation 2 mappning vilket förbättrar en rad egenskaper som exempelvis att motorn skall bli rappare och ge bästa prestanda i alla lägen. Just gasresponsen känns riktigt pigg och det känns att motorn har mycket vridmoment direkt från botten. Gasresponsen är en viktig del och en av detaljerna till att få en följsam körning då man skall skära sig snett över branten. För en bättre flytförmåga kommer Vipern med Yamaha Mountain Ski som passar både på leden och, som namnet anger, ger bra flytförmåga ute i lössnön.
[7] Vem blir bästa ledracern?
SKI-DOO MXZ X-RS 850 E-TEC MOT POLARIS 850 RUSH XCR MOT LYNX RAVE RE 850 E-TEC! Bara en kan vinna!
[8] TEST ARCTIC CAT ZR 8000 RR 137
När man vill komma så nära racingbanan som möjligt med en maskin som i sitt originalutförande har det som krävs, då är Arctic Cat's Racing Replica en het kandidat. En maskin med mycket attityd, skön kontroll och framför allt att den bjuder på enormt roliga ögonblick efter leden. Kort är gott Det är svårt att undgå den växande trenden med maskiner byggda för friåkning, det är även vad jag själv fokuserat mest på de senaste åren. Scrollar vi igenom sida efter sida på sociala medier är det en uppsjö med bilder och filmer på puderåkning i allra högsta grad. Det är inte ofta vi ser folk visa upp sina bedrifter på en kort maskin i full fart efter leden eller på crossbanan. Jag vill inleda med att slå ett slag för dessa snöskotrar, låt dem inte falla i skymundan, det var här allt började! Jag kan intyga att det fortfarande är sjukt kul att piska led, särskilt om man har rätt maskin för att göra jobbet. Arctic Cat ZR 8000 RR tillhör utan tvivel till denna skara och kommer garanterat att inbjuda dig som förare till att hela tiden pressa gränsen för vad som är möjligt.
[9] Test av hjälmlampor
Så här i början av säsongen, när vi alla går runt och är deprimerade över de korta dagarna samt det ständiga mörkret, så blir ju tyvärr inte skoterdagarna så långa. Hjälmlampor är väldigt populära i andra motorsporter, men har inte riktigt slagit igenom helt när det kommer till snöskoterkörning. Det som gör kvällskörning, eller mörkerkörning, så tilltalande är att du inte blir påverkad av vädrets krafter på samma sätt som under dagen, du slipper oftast snöblindhet, du ser alla upp och nedgångar i terrängen pga av lampans ljus mm. Förutom det så vill vi ju alla som är ute och kör mycket alltid köra mer medan snön ligger på marken och utnyttja säsongen maximalt. Så vi bestämde oss för att granska några lampor som vi tror fungerar bra i snöns brutala klimat, så vi kan göra dessa korta dagar lite längre.
[10] Polaris SKS 850 146"
Denna Polaris, som blev omåttligt populär när den släpptes i fjol, har nu fått den nya hett efterlängtade Patriotmotorn och en omåttligt trevlig skoter har blivit än bättre! Om vi börjar med Patriotmotorn så är det första som slår en att den har ett fruktansvärt härligt ljud. Ljudbilden är riktigt maffig och ger en god krydda till hela upplevelsen att köra den. Initialt är det bra drag i motorn även om man inte upplever en tydlig skillnad från den tidigare motorn. Den är dock mycket pigg och rapp! Den har 9 % mer effekt är den gamla 800 motorn och det är något som behövs för att vara en utmanare i högsta klassen. Jag var med när Polaris presenterade motorn i West Yellowstone och minns hur Polaris ville lyfta fram all utveckling de lagt ner på att kyla motorn. Detta tack vare nya cylindrar och topplock. Kylsystemet har förbättrats med bland annat en integrerad termostat i expansionskärlet. Men en motor är ju bara en motor även om den är mycket pigg och rapp. Det är ju samspelet som räknas och variatorn och transmissionen är mycket bra kalibrerad vilket förstärker en skön motorkaraktär när man kör maskinen.
[11] TEST Polaris Indy EVO
Ända sedan i början av 2000-talet har snöskoterbranschen försökt locka till sig nya användare. Återväxten har varit för dålig och medelåldern för en snöskoterägare i USA idag är drygt 45 år. Nu gör Polaris ett seriöst försök att locka till sig främst ungdomar och kvinnor. Nybörjare behöver en snöskoter som de kan växa med och som erbjuder lätthanterliga köregenskaper. Önskvärt är hanterbara fartresurser så man med en trygg känsla kan följa med på snöskoterutflykterna. I januari 2018 släppte Polaris en speciell modell, Indy EVO ES, med ett fördelaktigt utpris som stämmer väl in på ovan nämnda beskrivning. Är det den modellen som ska få fart på återväxten i snöskotervärlden?
[12] TEST Friluftskök
Friluftsköken har varit en del av många naturälskande människors vardag i årtionden. För min egen del så började bekantskapen under de många fjällvandringar som vi som familj gjorde under slutet av 1970-talet och början av 1980-talet. På den tiden så användes uteslutande t-sprit som bränsle för de traditionella köken och de var fortfarande ganska omständliga att bära med sig och att rengöra. Under 1990-talet började dock friluftsindustrin använda nya metaller och beläggningar (såsom non-stick/teflon) i friluftsköken och även introducera gas som drivmedel istället för t-sprit. Sedan dess har det hänt massor och dagens friluftskök är nästan som att laga mat hemma i villaköket.
[13] LÅNGTEST Arctic Cat M8000 Hardcore Alpha One 154
Den nya Alphan har varit den stora snackisen ända sedan Arctic Cat släppte de första bilderna på den. Många började genast spekulera, samt ställa frågor, över hur den skulle fungera. Funkar det verkligen med bara en boggieskena? Blir det någon större skillnad? Kommer den förbättra maskinen eller försämra maskinen? Man kan ställa många frågor och det gjorde vi också, samt självklart kändes detta som en modell vi skulle vilja testa i större utsträckning över tid och i olika förhållanden, därför blev det en av våra långtestmaskiner för säsongen. Vi skall återkomma med en rapport i varje nummer och försöka belysa olika sidor av hur denna maskin faktiskt är att köra.
[14] Polaris 850 SKS 155 LÅNGTEST
I vinter blir det att bekanta sig med Polaris 850 SKS 155”, eller som vi valt att kalla den ”Pink Lady”. I de kommande numren får ni följa vår resa, vad det kommer handla om är jag osäker på, men troligen en hel del skoterkörning. Olyckligt hade det varit om jag blir sittandes i garaget och endast får samtala med min nya kamrat, utan att trycka ner gasen. Mer snö tack! Jag inser snabbt att vi var aningen bortskämda förra vintern då snödjupet i år vid skrivande stund inte känns lika tilltalande, men några mil har vi ändå hunnit med. Jag är dock inte helt barskrapad när det kommer till djupsnö. Förra våren körde jag samma maskin i USA där föret var enormt tilltalande, men jag tänkte börja med att fokusera på den körningen som ligger närmast och färskast i minnet. Med andra ord sparar vi det bästa till senare, friåkningen, drivorna, pudret och fastkörningarna. Nyår bjöd oss ändå på körbara förhållanden, visst blev det att leka på en och annan myr men det mesta bestod av ledkörning, där ska vi börja idag
[15] Lynx Boondocker RE 3900 850 E-TEC LÅNGTEST
En av årets långtestmaskiner är en nyhet inom Lynx line-up. Boondocker-segmentet har nu funnits ett par år med en tydlig inriktning på ren lössnö. Efter ett par års fokus på lössnö har Lynx nu siktat in sig på freeride området med en extrem och förstärkt variant som byggts med utgångspunkt från deras Boondocker chassi. Modellen kändes intressant då den är en nyhet för i år, men även då den får ett fokus i samma segment som Freeride och Assaulten. En maskin som skall gå att köra riktigt tufft och hårt i lössnö, samtidigt som den skall gå att hoppa med utan att boggiskenorna knäcks.
[16] TEST Ski-Doo Renegade X-RS 850 E-TEC
En ledanpassad crossover, med extra allt… Ski-doo fortsätter utvecklingen inom den framgångsrika Renegade serien. Genom att kombinera högpresterande fjädringskomponenter från ledmodellerna med bl.a längre 137” matta så borde X-RS 850 E TEC tydligt markera sin plats i crossoversegmentet. Gör den det? – vi kollar närmare. Förarmiljö och ergonomi Renegade X-RS har med sin sammansättning riktat in sig på ledkörning i alla dess farter och former, även en eller annan sväng utanför led är hanterbart. Vi kommer till det lite längre fram. Jag är i grunden en opartisk åkare, jag fördrar att se de möjligheter och körtekniker som de olika tillverkarna erbjuder.
[17] TEST Lynx 49 Ranger ST 900 ACE
Scandinavian Touring eller ST är en utilityskoter med komfortkänsla helt enkelt. Mycket av att den känns så bra på flera saker beror främst på att 49 Ranger nu kommer i Radien X-chassiet, men andra saker spelar också in. Två världar Utilitykänslan kommer bland annat från det enormt stora lastutrymmet baktill, som tack vare den förstärkta bakbågen ger 15 kg i lastkapacitet. Sedan har vi dess finfina framkomlighet. Smidigheten bredvid leden kommer främst från att den har en 414,1 cm lång och 40,6 cm bred matta med 3,9 cm höga kammar och en justerbar (996 mm +/- 21 mm) spårvidd. Touringkänslan är större än vad man kan vänta sig och det kommer främst från den enormt trevliga boggin som, även om dynan upplevdes som lite hård, gjorde färden skön och bekväm trots rejält guppig led. Att maskinen nu är baserad på Radien X-chassiet med allt vad det betyder, förbättrar också ergonomin.
[18] TEST JEEP WRANGLER UNLIMITED RUBICON JL 2.2
Vid första anblicken känns inte nya Jeep Wrangler som en rejält uppdaterad modell, men det är den. Uppdateringarna är mer subtila och syns inte direkt när man ser bilen men de gör en enorm skillnad. Vår dragbil är nya Wrangler Rubicon Unlimited. Det betyder att den är en fyrdörrars Wrangler och att den är rejält förberedd för svår terrängkörning . Denna testbil har fått den nya dieselmotorn också, vilket i sig själv är ett stort steg framåt. Bättre motorgång och förbrukning helt enkelt.
[ RACING ]
[19] Krister Johansson - Tiofaldig SM-mästare
Gargnäs är ett litet samhälle i Sorsele kommun som genom tiderna avlat fram många extremt duktiga skoterförare. Vi har fått äran att prata med en av legenderna själv, Krister Johansson, tiofaldig SM-mästare och fyrfaldig EM-mästare i skotercross. Funderar ni fortfarande på var Gargnäs ligger?, så kan vi tala om att det ligger drygt 80 mil eller 9 timmars bilåkande norr om Stockholm. Krister Johansson är född och uppvuxen i Gargnäs och är för den delen fortfarande bosatt där. Han driver idag, tillsammans med sina söner Markus och Lukas och sin äldre bror Rickard, familjeföretaget S-O Johansson och söner AB inom skogsentreprenad.
[20] Arctic Cat Cup 2019
I snålblåst och snörök avgjordes det under helgen den 12-13 januari den 47:e upplagan av den anrika och prestigefyllda skotercrosstävlingen Arctic Cat Cup. Östersunds skoterklubb kämpar varje år för att få till en så bra tävling som möjligt, och så även i år. Tävlingen blev en publiksuccé tack vare snabba heat som avlöste varandra hela helgen, non stop action från Sverige, Norge och Finlands skoterelit. Arctic Cat Cup är Europas största och världens äldsta skotertävling. En tävling som nu körts i över 40 år utan avbrott. Detta var den 47:e gången. Gräfsåsens skoterstadion är lika gammal som tävlingen och Arctic Cat Cup (som från början hade namnet Sno-Tric Cup och senare Aktiv Cup) har körts där 45 gånger. Den regerande mästare, Elias Ishoel från Norge, är i USA och kör för fullt och kom således inte till start i Östersund, men däremot kom både Adam Renheim och Elina Öhman hem och gjorde ett fint gästspel.
[21] Marcus Ogemar
Marcus Ogemar är 25 år, bosatt i Östersund och under vinterhalvåret i St. Cloud Minnesota I det privata ser jag till att umgås med (utöver min härliga familj på fyra) personer som får en att må bra. Är intresserad av det mesta som har med sport att göra, lite av en nörd.Under hösten tillbringar jag mycket av min fritid i skogen och jagar älg. Vad är du mest nöjd med? Mitt VM guld och mina pallplaceringar i USA. 2 stycken SM guld och 3 övriga SM medaljer. 2 stycken silvermedaljer på Arctic Cat Cup. Ett härligt minne var också min första vinst någonsin, Clash of nations 2012
[22] Arctic Cat Cup Knatteklasserna
Framtidens skotercrossförare är på väg och det med stormsteg. De blir bara fler och fler, vilket borgar för fin återväxt i denna härliga motorsport. Jag med flera bara stod och gapade när 120 & 200 klassen gjorde sin entré på Arctic Cat Cup i helgen. De flesta som stod runt banan häpnade över vilken fart och vilka hopp dessa ungar presterade med sina små maskiner. Det här med att bromsa och ta det lugnt måste de ha lämnat i depån, för här såg det ut som de tejpat fast gasen i styret. Full fart ända in i mål och helst en liten bit till, för efter målgång och när tävlingsledningen vinkade till förarna att sänka farten och svänga av banan, var det vissa som helt klart hade skygglapparna på och ville köra mer.
[23] Lukas Johansson #30
I skogarna runt Gargnäs hörs det konstant sången av motorer, är det inte skogsmaskiner så är det snöskotrar. Oavsett vad som kommer framflygande mellan träden kan man vara ganska säker på att han heter Lukas Johansson som sitter bakom styret. En motortokig kille som helt klart har snöskoter i blodet. Lukas är född och uppvuxen i en, som han själv säger, motorgalen familj. Med en far (Krister Johansson) som bland annat tagit hem 10 SM guld, är det inte konstigt att Lukas och syskonen hamnat i samma sport. Alla har de tävlat i skotercross, Marcus, Frida, Jimmy och Lukas. Hemma på gården fanns det alltid något motorfordon att framföra under uppväxttiden allt från traktorer, fyrhjulingar till snöskotrar, så redan från tidig ålder har det körts snöskoter.
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se