Navigera dig fram här   Lördagen den 27:e april 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15289  
  Antal nyheter: 5819  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 33161 st  
  Igår: 54362 st  
  Denna månad:
710484 st
 
  Föreg. månad:
632996 st
 
  Totalt: 85820706 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. micke666
2. sunnne
3. FrankJScott
4. TheOne
5. Swarte
6. Herbert
7. allimac32
8. Alpinemadness
9. Hajen54
10. abbe63
 
 
Här är du: I tidningen: 2021, nr 1
 
Välj nummer:

NR 1-2018

Nya Polaris EVO tittar vi närmare på plus att vi har två långtestrapporter från några av de mest populära maskinerna: Lynx Boondocker DS 4100 850 E-TEC och Ski-Doo Freeride 154 850 E-TEC.
Mer intressanta tester är Yamahas potenta Sidewinder X-TX LE 141 och ledpiskaren Ski-Doo Renegade X-RS 850 E-TEC.

Bosse berättar ocksåom sitt omöjliga skoterbygge. Mer spännande är Uglems beskrivning av ett mandomsprov i Alaska.

92 sidor Snöskoter.

[ REPORTAGE ]
[1] MINNEN Med Bosse Strandberg
År 1975 började jag min anställning hos dåvarande Ski-doo generalagenten Motorbolaget, som sedermera bytte namn till Movac, som blev Bombardier-Nordtrac, som blev Bombardier och som slutligen blev nuvarande BRP! Under mina tio föregående arbetsår var jag anställd som verkstadsansvarig och mekaniker hos ett småmaskinföretag som år 1967 även började sälja Ockelbo snöskotrar. Av naturliga skäl blev därför Ockelbo även mina snöskotrar under dessa tio år, vilket jag tidigare skrivit någon artikel om. Men, naturligtvis så kändes det inte helt korrekt att fortsätta köra Ockelbo när jag nu jobbade med Ski-doo. Min då egenhändigt hopmonterade och mycket speciella Ockelbo 600 fick därför byta till en ny husse.
[2] Polaris släpper nytt för MY2019
2008 släppte Polaris sin IQ Shift 600 som då markerade deras intåg på marknaden med instegsmaskiner. Den gången låg fokus på priset. Med denna nya modell från Polaris riktar man sig mot ett yngre klientel och de som inte ägt en snöskoter tidigare. Med denna nya Polarismodell vill man ge nya användare ett modellval som idag inte finns. Modellen har fått namnet Polaris Indy EVO där EVO syftar till EVOLUTION, utveckling. Med andra ord en modell som man skall kunna börja och utvecklas med redan från ung ålder eller som en första maskin man kliver in på. Modellen är i grunden utvecklad för att nybörjare skall kunna köpa en anpassad modell för just deras behov. Modellen är riktad mot ledsegmentet med lite sportigare touch och komfort.
[3] Ella Snäll klarade första backflippen
Emma Snälls skoterintresse väcktes till liv 2013 då hon bestämde sig för att köpa sig en egen skoter och börja köra efter att Ella hade varit med några vänner ute på fjället som hade skotrar. Innan det ägnade hon all tid på gymnastiken som då var hennes störta intresse. Allt gick väldigt fort för Ella och hennes utveckling, redan året efter 2014 fick hon förfrågningar av sponsorer som ville hjälpa till på hennes resa. Och det var då som det blev klart för Ella att det är skoterkörning som hon ska hålla på med. Året 2015 blev allt mer seriöst och Ella fick vara med i sin första freestyle show. Hon satte upp stora mål för sig själv om vad hon ville göra med skotern i framtiden.
[4] UTRUSTNING Ut på äventyr!
Vad för smarta prylar finns det där ute i handeln egentligen? Satelittelefoner eller i detta fall en enklare typ för meddelanden gör att man kan ha kontakt med världen när man utforskar den. Ibland finns det inte täckning till telefoner. Ut och utforska nu!
[5] 40 år på marknaden en ärevördig tid
I dagens länge är vi omgivna av information i många olika former. Datamässigt, som är en trend som nu pågår för fullt, TV, radio och många, många fler informationskanaler som vi nås av. Papperstidningar av alla de slag har i viss grad minskat, men ännu ser vi på våra affärsdiskar att det dyker upp nya tidningar. Många har en kortare levnadscykel än andra. Men så har vi ett antal tidningstitlar som är riktiga långkörare. Till det senare får vi faktisk räkna tidning SnöSKOTER. I år firar vi 40 år på marknaden. En mycket aktningsvärld ålder för en specialtidning. När skotern började finns hos fler och fler, främst skogs- och jordbruksidkare blev det även fler och fler människor som fann den som inte bara ett arbetsredskap utan användes för att åka ut till sjön för fiske eller en tur till något trevligt ställt för att göra upp eld, grilla korv och fika.
[6] SLÄP Nytt släp på marknaden
För ett antal år sedan uppmärksammade vi på tidningen ett nytt koncept gällande släpvagnar. Ute på nätet hittade vi runt 2013 bilder på en släpvagn som man kunde lasta på sina snöskotrar i två våningar. Såg riktigt läcker ut redan då. Vi skrev då en kort artikel om detta nya släp, men det blev snabbt tyst kring produkten. För några månader sedan dök plötsligt släpet upp igen på Facebook och kontakten med tillverkaren återupptogs. En kort tid efteråt kunde vi träffas på vårt kontor i Umeå där Mikael Bergman, grundare, samt Marcus Lundgren, försäljning, tillsammans med en kille till kom förbi med 3 släp proppade med snöskotrar. De visade upp släpets alla funktioner och berättade om utvecklingen som skett sedan första gången vi såg det.
[7] SVEDEAs skoterfond – halv miljon till klubbar
Försäkringsbolaget SVEDEA drog in på bl.a. skoterförsäkringsmarknaden för ett antal år sedan. Det blev nya intressanta presentationer av dess försäkringar till attraktiva priser för skoteråkarna. Nu stannade försäkringsbolagets presentation inte där, utan man gick vidare och tänkte på alla dessa ideellt arbetande skoterklubbar och dess ambitioner att hålla bra leder och klubbstugor. De ekonomiska situationerna för klubbarna är ofta ansträngd. Att kunna få bidrag till angelägna förbättringar genom att söka och vara med på bidrag från försäkringsbolaget var en välkommen idé. Bland de som får ta del av SVEDEAs skoterfond känns speciellt bra och är en allmän uppfattning.
[8] YAMAHA SNÖSKOTRAR 50 ÅR
I och med presentationen av 2018 års snöskotrar firar Yamaha Motor Company Ltd 50 år som snöskotertillverkare och är en av de fyra stora, återstående snöskotertillverkare på världsmarknaden. Redan några år in på 1960-talet upptäckte Yamaha snöskotern som företeelse i samband med att man sökte efter nya produkter att bredda sin verksamhet med. I Nordamerika fanns en produkt som växte snabb i popularitet, snöskotern. Yamahas första snöskoterprototyp stod klar våren 1965. En maskin som plockade motor och drivlina från en av deras motorcykelmodeller. Man utvecklade flera nya prototyper under de kommande åren och efter provkörningar både i Japan och USA var man i januari 1968 redo för en begränsad serietillverkning. Det handlade om 300 stycken snöskotrar modell SL350, varav 270 stycken levererades till USA. Det letade sig faktiskt några få exemplar till Europa också bl. a till Sverige. Positiv feedback från marknaden gjorde att Yamaha tog beslutet att börja en fullskalig serietillverkning av snöskotrar. Hösten 1968 lanserade man modellerna SL351, S350 samt SD350 och Isaksons Bil i Östersund blev snabbt svensk generalagent. Nu började en resa mot att bli en av världens största snöskotertillverkare. Yamahas snöskoterhistoria är alldeles för omfattande för att berätta på några få sidor i vår tidning så vi koncentrerar oss här enbart på några stilbildande modeller som Yamaha skapat genom åren. Visste ni förresten att Yamaha tillverkat dubbelbandare? Vi börjar från början och tar det i kronologisk ordning.
[9] Mandomsprovet i Alaska
I ett tidigare nummer av Snöskoter har jag skrivit om vildmarkens sledneck i norra Alaska, Billy Kavik Edwards. Han bor i norra Alaska i den norra delen av bergskedjan Brooks range i byn Anaktuvuk pass. Byn ligger i den arktiska vildmarken på en av de mest svårtillgängliga platserna i världen. Billys dröm är att bli professionell snöskotertrickförare, en riktig sledneck. När jag var där i vintras hade han bytt sin lilla Arctic cat mot en 1998 Arctic cat ZL 440. Naturligtvis med hjälp av sina föräldrar som stått för en del ekonomisk sponsring.
[ TESTER ]
[10] TEST: Ski-Doo Renegade X 850 E-TEC
Ski-Doo’s Renegadeserie utvecklas hela tiden och har i år ett antal nya modeller. Några av dem når inte Skandinavien utan är exklusiva för den nordamerikanska marknaden. Renegade X 850 E-TEC är en sådan snöskoter. Men trots att den inte kommer till Sverige så tog vi chansen att testa den i dess hemmahabitat och hittade en allsidig snöskoter vars hemvist nog mer är leden än lössnön. Första intrycket Som med alla Renegademodeller så utstrålar den här snöskotern kraft, mångsidighet och aggressivitet. Som modellnamnet antyder så skall ju detta vara en crossover, men omedelbart så saknar man burkhandtaget och kammarna ser lite tama ut för att passa i lössnön. Men skenet kan bedra och Ski-Doo’s Rotax 850-motor gör verkligen ingen besviken. Första raksträckan och efterföljande kurva går i fartens tecken och omedelbart så dyker två av denna modellens bästa egenskaper upp – motorstyrka och manöverbarhet!
[11] LÅNGTEST Ski-Doo Freeride 154 850 E-TEC
Ski-doo har nu breddat kombinationen med deras nya motor och chassie till de flesta av sina modeller. Då vi körde rätt många mil på Summiten förra året så såg vi fram emot att fortsätta på en annan av deras modeller som långtest detta år. Freeriden blev vårt rätt självklara val, det är en skön allround maskin som man kan använda för att piska led med, men även för att pumpa djupsnö. Det första man lägger märke till är hur smal maskinen är, om man väljer modellen som är 154 inches lång så är Freeriden lika smal som Summiten, vilket bara är 910mm eller 950mm beroende vilken inställning man ställer in spårvidden på. Väljer man istället 146” modellen så kommer skotern bli lite bredare, då går den upp till 975 mm eller 1020 mm beroende på skidinställning. En skillnad jämfört med Summiten är att man har kortare kammar på Freeriden, hittills har vi dock inte känt av att man tagit sig fram sämre av den anledningen. Något som dock är negativt med Freeridens matta är att den ger ifrån sig väldigt mycket ljud på hårt underlag, de här ljuden försvinner när man kommer ut i lösare snö eller när man kör efter en mjukare led. Ett problem som vi har haft är att när skotern har varit avstängd under en längre tid, typ över natten, i kombination med väldigt stark kyla, så larmar maskinen att man inte har rätt nyckel. Det problemet försvinner när skotern blir lite varmare eller om man startar skotern med SHOT systemet.
[12] TEST Arctic Cat Pantera 6000 146
Till 2018 kommer Arctic Cat med en helt ny touringmaskin – Pantera 6000 146. Den är en tvåtaktsskoter i 600-kubiksklassen som skall ge de som tyckt att Pantera 3000 var lite motorsvag en ny utmaning. Arctic Cat har utrustat maskinen med många fina funktioner och tillbehör och det är med nyfikenhet som vi tar ut denna nyskapelse på leden för ett längre test!
[13] TEST Yamaha Sidewinder X-TX LE 141
Det är svårt att inte imponeras av kraften i Yamaha Sidewinder X-TX LE 141. En kraft som varje dedikerad snöskoterförare skulle få uppleva någon gång i livet. Turbo, som för övrigt står skrivet på chassitunneln i stora bokstäver, är hemligheten bakom prestandan i detta muskelpaket. Yamaha har stoppat in mycket annat godis i den här modellen också. Man satsar här på en halvlång ledracer som ska klara lite friåkning också. Det sitter ett burkhandtag på styret som bjuder in till det. Ambitionen att kunna friåka med X-TX 141 LE finns där. Genisis-motorn med sin grymma råstyrka och det 385 cm långa drivbandet med 57 mm höga kammar ger goda förutsättningar. Visst, spårvidden är bredare än hos de äkta klättermaskinerna och visst märks det att man får jobba lite mer med maskinen vid friåkningen men upplevelsen är fortfarande mycket positiv.
[14] CTEK CTX Battery Sense
Att CTEK gör produkter för underhållsladdning har nog ingen missat, men att de gör övervakningsutrustning för batterier är kanske inte lika självklart att veta. Vi har fått möjlighet att testa CTEK´s produkt, Battery sense, inom detta segment och provat funktionerna. I grunden består systemet av en övervakningsutrustning som kopplas in på de två batteripolerna. Själva enheten monteras sedan enkelt fast vid batteriet via två plast stripes. Nästa steg är att i din smartphone ladda ned CTEK´s app, CTEK Sense.
[15] TEST Lynx 69 Ranger
Skulle man välja en maskin som skulle tåla en fällning från ett Hercules på låg höjd så måste denna modell vara ett av valen. En rejält robust maskin byggt på L-XU chassit, som via pyramidstrukturen skall se till att ge en vridstyv konstruktion. Det kan behövas med tanke på att maskinen drivs av ett 60 cm brett Ice Ripper drivband med 32 mm kammar. Bredden och längden på drivbandet, tillsammans med kammarnas höjd, skapar som helhet ett bra grep och flytförmåga i terrängen. Bra med värme och komfort i dynan Då man sitter på dynan är komforten bra. Dynan är stor och har inbyggd värme, samt ett komfortabelt svankstöd baktill mot passagerarens säte. Väljer man att inte ha något passagerarsäte så blir istället lastutrymmet baktill ännu större. Den uppenbara känslan att fordonet är bredare kommer från fotstegen där bandtunneln vikts ut på båda sidor för att göra plats för det extra breda drivbandet.
[16] FIRST RIDE: Polaris 800 PRO-RMK 174
Framkomligheten är då inga problem på denna Polaris. Här har vi den näst längsta bergsklättraren på marknaden. Den längsta är Ski-Doos Summit 175. Dessa två har en sak gemensamt och det är att de är otroligt lätthanterliga i djupsnön. Polaris Pro-RMK chassi kom redan 2011 och har varit i topp ända sedan dess. Det har inte hänt mycket på maskinen utan det har mest varit mindre uppdateringar. Just denna längd kom under modellåret 2017 och till i år är det lite annan färgsättning som gäller.
[17] LÅNGTEST Lynx Boondocker DS 850 4100
Denna vinter får jag äran att bekanta mig mer med den senaste formen av Lynx Boondocker. Jag älskade den äldre modellen, förväntningarna är nu stora, särskilt på det nya chassit och motorn. Starten på denna vinter har helt klart bjudit på fina förutsättningar för att sätta denna maskin på prov, snödjupet stiger allt eftersom. Jag har även för första gången på flera år haft möjlighet att kryssa fram lite här nära kusten, även om det inte varit en utmaning för Boondocker 4100. Det har dock bidragit till inkörningsprocessen. Ny maskin, rikligt med snö, nu kör vi. Min nya kompanjon Ni kommer få följa mig och min nyfunna vän på vår resa under kommande nummer. Därav väljer jag att dela upp skrivandet i olika kapitel. Till en början tänkte jag beskriva hur jag upplever skillnaden mellan nya och gamla varianten av Lynx Boondocker för att senare gå in på detaljer kring årets pudermonster.
[18] FIRST RIDE:Ski-Doo Renegade X-RS 850 E-TEC
Det är nu 15 år sedan Ski-Doo revolutionerade hela snöskoterbranschen med sitt nydanande MXZ REV-koncept som snabbt gjorde märket till marknadsledare. Vi är nu inne på den fjärde generationen av REV-plattform och det är alltid lika imponerande att se hur mycket man lyckas utveckla tekniken för varje generation. Den vassaste kniven i Renegade-familjen är idag otvetydigt toppmodellen X-RS 850 E-TEC och är som vi säger en äkta ”köra-längre-på-samma-tid” snöskoter. Matchat med det nya chassiet är den nyutvecklade Rotax 850 E-TEC motorn och den kombinationen är riktigt lyckad. I år hade man möjlighet att välja mellan två olika färgsättningar om man var snabb med sin beställning. Till Sverige kommer den helsvarta varianten som standard. Kanske inte den mest spännande färgsättningen men svart symboliserar ju å andra sidan råstyrka.
[19] TEST 509 Altitude Carbon Fiber
509 är ett varumärke som vuxit och nu erbjuder många olika produkter inom skoterindustrin, allt från skoterfilmer till skoterkläder. Så självklart gör de också skoterhjälmar. Den här nya hjälmmodellen baseras på deras gamla Altitude hjälm fast de har bytt ut materialet mot det väldigt lätta och hållbara materialet carbon fiber. Något som jag verkligen gillar med den här hjälmen är hur skönt den sitter på huvudet, med rätt storlek så sitter den inte för hårt och inte för löst. Hjälmen väger bara 1260 +- 50 gram beroende på storlek, det kanske inte är den lättaste hjälmen på marknaden men en av de absolut mest bekväma. En annan anledning till att jag gillar den så mycket är att tillsammans med 509:s glasögon så blir kombinationen perfekt. Det blir inga glipor där kall luft kan leta sig in när du är ute och kör. Det krävs också väldigt mycket för att glasögonen ska imma igen eftersom det finns flera ventilationsutgångar på hjälmen. Till en början hade jag dock lite problem med att det började imma på utsidan av glasögonen när det var kallt ute. Jag testade då att placera mina glasögon med nässkydd utanför nässkyddet som sitter på hjälmen, det gjorde att mina andetag blev riktade ut neråt vilket gjorde att det slutade imma.
[20] TEST Volvo XC 60 D5 AWD Inscription
Sedan den första generationen presenterades 2007 har det hänt en hel del. Nu med den andra generationen är Volvo XC 60 i klass med de tyska tungviktarna när det gäller så väl pris, funktion som design. Moder jord hade valt bra förutsättningar på turen från havet utanför Umeå mot fjällen. SMHI hade gått ut med varningar för rejält snöfall och hård vind. Bättre läge att testa en skoterdragbil finns ju inte. Resan började med stadskörning genom Umeå medan jag försökte bli vän med bilen. Inredningsmässigt kändes allt bra, genomtänkt och snygg redan från början.
[ RACING ]
[21] Uppdatering från Adam Renheim
Tiden går fort och plötsligt rullar vi in i ett nytt år. 2018 har vi framför oss och det innebär nya möjligheter och ännu mera skoter för våran del. Tre deltävlingar är avklarade här borta i staterna och som tidigare år så är det mycket som ska fungera redan från start, vilket oftast är mera en önskan än verklighet. Duluth är den tävlingen på året när allt är nytt oavsett om man vill eller inte. I år har vi också nya regler, vilket innebär en helt annan maskin för oss att tävla på. För mig är det mycket nytt det här året, även om känslan är bra och jag trivs i teamet, så är det mycket saker som ska klaffa och såklart är vi långt ifrån där vi vill vara. Duluth handlar mera om att göra det bästa av situationen, komma igång och utveckla för kommande tävlingar. Första tävlingshelgen för mig var av blandade känslor. Inledningen av helgen var bra med topptider i tidsträningen inför head to head. Den känslan var över när det visade sig att skotern inte hade gått tillräckligt med timmar efter uppstart från fabrik där man använder etanol i tanken när den startas upp, vilket gjorde att jag inte klarade besiktningen av bränslet i tanken som innehöll spår av etanol som vi självklart inte får använda oss av. Det innebar att jag blev diskad och fick stå över den tävlingen. Fruktansvärt frustrerande att inte få möjligheten att tävla, men det var inget jag kunde påverka. Det andra två dagarna gick betydligt mycket bättre. Jag startade upp första deltävlingen med en sjätteplats efter start i bakre led efter tuffa heat tidigare under dagen. Det kändes att vi inte var där med inställningarna och att allting inte klickade, men jag gjorde mitt bästa.
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se