Navigera dig fram här   Söndagen den 28:e april 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15289  
  Antal nyheter: 5819  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 49737 st  
  Igår: 87732 st  
  Denna månad:
814792 st
 
  Föreg. månad:
632996 st
 
  Totalt: 85925014 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. micke666
2. sunnne
3. FrankJScott
4. TheOne
5. Swarte
6. Herbert
7. allimac32
8. Alpinemadness
9. Hajen54
10. abbe63
 
 
Här är du: I tidningen: 2021, nr 5
 
Välj nummer:

NR 5-2017
5-2017

Extra laddat nummer med Lynx stora nyhet Boondocker DS 4100 850 E-TEC.
Förarprofilen Dan Adams följde med oss en dag.
Mer tester: Potenta Arctic Cat M9000 162 King Cat Turbo LTD. Ski-Doo Renegade Backcountry X 850 E-TEC. Polaris 800 SKS 146.
Sedan har vi koll på årets Racesleds 2018. Vi har även besökt Ogio och så förklarar vi SHOT lite närmare. Plus mycket mera snöskoter!

[ REPORTAGE ]
[1] TEKNIK Med Bosse Strandberg
SHOT förklarad - El-start är en utrustning i våra snöskotrar som vi numera nästan tar för given. Att dra igång en kall 2-cylindrig 800-drakubikare manuellt är normalt inte någon barnlek. Tyvärr så innebär el-starten oftast ett vikttillägg på 9-10 kg beroende på batteriets kapacitet. Dessutom har vissa av dessa delar en relativt begränsad livslängd. De huvudsakliga komponenterna som skapar denna vikt är batteriet, startmotorn och startkransen. Komponenter som har följt med alltsedan skoterns barndom även om de numera blivit både mera kompakta och lättare.
[2] Irbis i Sverige
Kontaktytor och information från öst blir bredare. För ett antal månade sedan blev vi inbjudna till ett motorföretag strax utanför Moskva. Där presenterades företagets produkter som i detta fall var koncentrerat till ATV-fordon. Det märke vi fick provköra var Steel. Till Sverige importeras den produkten av Dealy Sweden AB, ett bolag i Olle Olsson koncernen i Uppsala. Tittar man på det ryska företagets produktion finner man att de även tillverkar ett antal modeller av snöskotrar.
[3] MINNEN Med Bosse Strandberg
Under årens lopp med snöskotrar som levebröd och livsstil har jag både hört och varit med om många tråkiga, roliga och unika händelser som fastnat i hjärnkontoret för gott, och som jag då och då blir påmind om. I detta fall fick jag händelsen berättad vid ett besök hos grabbarna som drev Fritidsservice i Gällivare på den tiden. Händelsen är en av dessa lite speciella, och faktiskt något ut över det vanliga. Tidpunkten var vintern 1979 och den inblandade snöskotern var Ski-doos dåvarande lyxkryssare Everest 444 L/C. Den första slidmatade och vätskekylda Touringskotern från Ski-doo. Ägaren till den nya lyxkryssaren var same som inte hade köpt den aktuella touring- skotern för jobb i renskogen, utan för sina färder mellan Stora Sjöfallet och Kaitums sameviste, vilket den var väl lämpad för. Den här aktuella resan var premiärturen då han verkligen skulle njuta av sin nya komfortabla, tysta och snabba skoter. Resan från Stora Sjöfallet började normalt och han njöt av färden med den nya skotern. Den tysta vibrationsfria motorn på 54 hk var en fröjd för den som mest sitter eller står på en ”enstånka” varje vinterdag från mörkt till mörkt.
[4] PROFILEN Dan Adams
Våra resor i USA tar oss ibland till människor och platser som man normalt sett bara sett på TV eller läst om i tidningarna. Under årets resa till Montana i USA så träffade vi skoterlegenden och Slednecksföraren Dan Adams och fick också möjlighet att köra tillsammans med honom samt sitta ner och prata kring livet som professionell skoterförare och hur har ser på sin utveckling i branschen.
[5] OGIO
Att få med sig de viktigaste prylarna på snöskoterturen kräver numera att man köper till någon typ av praktiskt tillbehör. I takt med att man bantat bort onödig maskinvikt har stuvutrymmena i det närmaste försvunnit helt. Lösningen är praktiska förvaringsväskor på chassitunneln, runt styret eller att bära på ryggen. OGIO är ett starkt varumärke på marknaden för allehanda väskor och ryggsäckar inom snöskoter.
[ TESTER ]
[6] Arctic Cat M 9000 162 King Cat Turbo LTD
Detta är en stark och potent klättrare som trots att den inte har fått det nya Ascender chassit levererar körglädje med bravur. Mycket är självklart, motorn men även helheten med chassit i centrum visar upp finfina egenskaper. Som alla andra som startar upp sin skoter hemma på gården måste ju även vi testförare ta oss från en plats till en annan. Ledtransport och här kan jag säga att den var riktigt trevlig och odramatisk trots den smala spårvidden. Visst kan den inte mäta sig med en ledmaskin, men i klassen mountainmaskiner är den en av de bättre.
[7] Lynx Boondocker DS 4100 850 E-TEC
Med den helt nya Boondockern, med Radien chassit, ser Lynx till att skapa ett helt nytt kapitel i sin historia. Det är inte bara historien i hur en kompetent konkurrent till samtliga maskiner och modeller vuxit fram, utan även en historia i hur man helt tänkt om i utvecklingen av sina lössnömodeller.
[8] Polaris 800 SKS 146
Detta är en Mycket intressant nyhet från Polaris. Denna har alla förutsättningar att bli en av de storsäljande modellerna. Snow King Special som är ett otroligt fint och anrikt namn för oss som varit med ett tag. Den har med andra ord mycket att leva upp till. Polaris SKS modeller var när de kom några av de ledande djupsnömaskinerna på marknaden. Rocky Mountain King eller RMK kom strax efteråt med mer extrem inriktning på klättring. I år släpper Polaris denna i lite kortare 146 tums tappning och det är vad jag tror en perfekt längd för att locka stora mängder kunder. 155 tummaren som kom ifjol lockade en bred skara.
[9] TEST Ski-Doo Renegade Backcountry X 850 E-TEC
Ski-Doo’s Renegadeserie har väckt uppmärksamhet under åren, framförallt från ledentusiasterna. Att använda maskinen i lössnö skall dock vara lika självklart, speciellt om man valt en Renegade Backcountry X. Till detta år har Ski-Doo designat om och utrustat Backcountry X-utgåvan med en massa ny funktionalitet och våra förväntningar är väldigt höga när vi en tidig marsmorgon tar ut denna vackra skapelse i färsk lössnö och på nypistade leder för att pröva vingarna på Ski-Doo’s nya allätare!
[10] KLIM Togwotee BIB
Att köpa byxor idag är både enkelt och svårt. Det finns en massa kläder på marknaden i olika typer av tyger, tekniker för att motstå vatten, färger och utformningar. Här har vi kikat lite noggrannare på just KLIM Togwotee BIB. Vi har tidigare erfarenhet av ett par Scott byxor som har ett gäng år på nacken. Bra byxor men i jämförelse med dagens kläder är det milsvidda skillnader i bl.a. tyngd. KLIM byxorna är sammansatta av två typer av tygmaterial där man i grunden använder sig av ett GORE-TEX® Pro Shell tyg. På knäna har man lagt till ett lager av det slitstarka materialet Kordura för att klara av nötningar och slitage bättre. Kordura har man även satt längs ned på varje byxben. Dragkedjorna är tejpade för att inte släppa in vatten. Dragkedjorna på sidan av benen är lite krökta för att följa benens anatomi och samtidig göra så att man enklare kommer i och ur byxbenen. Från midjan och nedåt har byxorna ett lager med värmeisolerande material. Lagret är lite tunnare men ger tillräckligt med värmeisolering för att det skall räcka med att köra i ett underställ. Underställ fungerar både kalla och varma dagar. Från midjan och uppåt, BIB:en, är det ett tunnare tyg som stretchar och ger en perfekt passform. Likaså är det enkelt att anpassa hängslena över axlarna för att få in i rätt längd så att de inte slinker ur sitt läge.
[11] Arctic Cat ZR 9000 Thundercat 137
Arctic Cats ZR 9000 Thundercat Turbo är en maskin som närmast kan liknas vid en missil på leden. En av våra testförare kallar den ”skoterbranschens svar på Arnold Schwarzenegger”. Och nog ligger det mycket i det. Med en motor som närmar sig 200 hästkrafter, ett chassi som passar perfekt för hård körning på leden och en färgsättning och en design som utstrålar råstyrka har denna maskin potentialen att vara en av de häftigaste sportskotrarna vi sett till 2018!
[12] Ski-Doo Freeride 146 850 E-TEC
Till i år kommer ju hela Freeridefamiljen i Gen4 chassit och det steget var inte bara väntat utan fantastiskt lyckat. Nu har vi haft tillfället att köra de olika modellerna från 137 tum till den längre 165:an i både Finland och USA. Mer hopp På denna 146 tums modell är det inriktning på mycket hopp och lek. Man märker det på de bredare fotstegen och att spårvidden är bredare än exempelvis 154 och 165-modellerna. Här är det 975 mm – 1020 mm som gäller. Bättre stabilitet med andra ord.
[13] Arctic Cat M8000 Hardcore EVO 153"
Arctic Cat har under en längre tid genomfört små förändringar varje år för att utveckla deras Hardcore serie. Till i år har de dock lagt i en högre växel och nästan allt är nytt, ny motor i kombination med ett nytt chassi, ger fantastiska ingredienser för en ljuvlig Arctic Cat soppa. Den stora nyheten med maskinen är att Arctic Cat har lyckats göra en smal skoter ännu smalare, det nya chassit ger en maskin som är 10% smalare. Styrspindeln har man dragit bakåt med tio grader, vilket betyder att skidornas vinkel har gått från 17 grader på den gamla Hardcoren till 27 grader på den nya. Detta innebär att när man t ex initierar skråkörning så kommer skidorna i en bättre vinkel, vilket gör att skotern är lättare att tippa upp på sidan men framförallt är den lättare att hålla kvar i det läget. Vinkeln innebär också att skidornas spets pekar mer uppåt så flytförmågan över snön ska bli bättre. Skidorna ligger nu perfekt längs med bergssidan och du kan skråköra mycket brantare och med mindre ansträngning jämfört med den gamla Hardcoren. Det var flera gånger som jag såg en brant som jag i vanliga fall kanske tvekat på att sidehilla uppför, men Hardcorens nya egenskaper innebär att den är mycket lätt att vinkla omkull och går att hålla i sjuka vinklar.
[14] Yamaha VK Professional II EPS
Den senaste generationen av VK Professional II som kom ifjol togs emot bra av marknaden. Det ryska utseendet med de strama linjerna gav ett nyhetsvärde som gick hem hos kunderna. Yamaha ändrar inte på någonting i onödan men nu har man förfinat modellen ytterligare. Det är dags att förse även den stora arbetsmaskinen med elektrisk styrservo och få tillägget EPS i modellbeteckningen. Det är fortfarande den trecylindriga fyrtaktsmotorn på 1049 kubik under den uppfällbara huven och kraften i den räcker gott och väl. Bränsleinsprutningssystemet har gett mer kraft i motorn och har en Idle Speed Control-funktion som beräknar bränslemängden utifrån temperaturen på motorns kylvätska. Ju varmare kylvätskan är ju högre tillåts man varva motorn. ISC ger en stabilare tomgång när motorn är varm men förbättrar även kallstartsegenskaperna. Fyrtaktsmotorer har normalt sett en kraftig motorbroms men ISC-funktionen används även till att få en snällare motorbroms. Genesis motorn har primärvariatorn monterad direkt på vevaxeln och den kopplar in mjukt.
[15] TEST Lynx Xtrim RE 3500 850 E-TEC
Lynx kommer i år med en helt ny modell på en helt ny plattform. Ett 3500mm långt drivband ser till att Lynx skaffar sig en position inom ledracer slash korta lössnössegmentet på ett helt nytt sätt än tidigare. För ett antal år sedan såg Freeride dagens ljus med sin 137 tums modell. Ett startskott på en ny typ av crossover mot det mer extrema hållet. Tidigare modeller av Lynx har inte riktigt nått upp till denna nivå men med nytt chassi och en ny modell har man tagit steget in i denna brutala klass både bildligt, men även konkurrensmässigt. Rent modellmässigt slåss man här mot Polaris Switchback XCR och Ski-Doo Freeride så konkurrensen är mördande. Men vad gör då att denna modell står ut och blir något unikt?
[16] Toyota Hilux Invincible
Hilux-modellen har kommit en lång väg sedan lanseringen 1968. Att den fått nästan legendstatus kan man också tacka BBC`s bilprogram Top Gear för. Många minns nog hur de försökte förstöra en Hilux på de mest intressanta och roliga sätt utan att lyckas. Den version vi körde här var Extracab. Den finns i två andra versioner: Singelcab och Doublecab. Den sistnämnda har ett fullstort passagerarutrymme baktill på bekostnad av lastutrymme på flaket. Singelcaben har ett flak som är 231,5 cm långt och utan baksäte, Extracaben ett som är 184,6 cm och ett sparsamt baksäte. Doublecab är flaket 152,5 cm långt. Kortare skotrar kan man ha på alla utom doublecabben där skotern nog sticker ut för mycket baktill. Stagen till baklämmen har förstärkts för att stå emot tung last vilket uppskattas när skotern vilar på den. Hilux klarar att ta ett ton på flaket och alla versioner har bra fästkrokar på flaket.
[ RACING ]
[17] Miranda
Många järn i elden! Tiden känns som en evighet, jag får myror i brallan av att vara stillasittande medans hjärnan går på övervarv. Skada på skada Sex veckor med gips och nu äntligen är jag av med gipset men benbrottet i foten har inte läkt helt ännu. Jag får hålla mig lugn och hoppa runt på kryckor några veckor till, det är otroligt att något så litet som denna fraktur kan påverka så mycket. Så under tiden jag nu varit sjukskriven med höger foten i gips så passade jag på att undersöka mitt högra knä som spökat sen att det högra låret fick sig en ordentlig omgång i somras i samband med en krasch under tävlingen i Skellefteå. Jag flög av skotern och landade med låret över kanten på fotsteget och jag kan lova att den smällen kändes. Först trodde jag att lårbenet gått av men insåg rätt snabbt att det var lugnt så jag fortsatte tävla klart den dagen. Efteråt så tänkte jag att det bara var en saftig lårkaka och jag hade problem att kunna gå några dagar efter tävlingen. Sen föll allt i glömskan och jag fokuserade bara på tävlandet. Nu har jag varit i kontakt med specialistläkare, magnetröntgat, ultraljud kollat låret och det visade sig att jag nästintill slagit av lårmuskeln i smällen. Nu har muskeln läkt till viss del men har inte tagit ihop ordentligt så jag saknar mycket styrka i benet. Känns bra att jag tog tag i att kolla upp skadan och att jag nu fått komma i kontakt med sjukgymnast så att jag får hjälp. I vinter väntar mycket rehabträning för min del, speciellt för mitt utsatta högerben.
[18] Nisse Kjellström kör med Johan Lidman
Vi tog oss ett snabbt snack med Nisse Kjellström som kommer köra för Woodies stallet i USA tillsammans med Johan Lidman i vinter. Nisse som avslutade snyggt i våras med ett SM Guld i Stadioncross har nu hunnit vara nere två gånger och hälsat på stall och fans. Nu senast på Hay-Days.
[19] 2018 Arctic Cat ZR 6000R SX
För den som undrar hur seriös Arctic Cat är att vara i topp i den nya reviderade skotercrossen i USA denna säsong kan se själv här. 350 nya delar jämfort med förra årsmodellen. Tucker Hibbert har bland annat spenderat slutet av fjolårssäsongen med att i hemlighet hjälpa till att utveckla denna på rejält hög höjd, där snön var kvar långt in i sommaren.
[20] 2018 Ski-Doo MXZx 600RS E-TEC
Även Ski-Doo går all-in i racingen. Det enda som är kvar från fjolårets modell är mattan. Gen4 chassit är grunden på skotern och den ser snygg ut. Gen4 borgar ju för bra ergonomi och kontroll. Så denna ser lika intressant ut som Arctic Caten (Om än lite snyggare). Summit style säger de själva.
[21] 2018 Polaris 600R
Efter att fått se Arctic Cat och Ski-Doo leverera helt nya modeller kan man tycka att 2018 års modell av Polaris 600R kan verka lite tunn när det kommer till nyheter men man får inte glömma att de lanserade en helt ny plattform ifjol. Men några rejäla uppdateringar ser vi trots allt.
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se