Navigera dig fram här   Söndagen den 28:e april 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15289  
  Antal nyheter: 5819  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 75754 st  
  Igår: 87732 st  
  Denna månad:
840809 st
 
  Föreg. månad:
632996 st
 
  Totalt: 85951031 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. micke666
2. sunnne
3. FrankJScott
4. TheOne
5. Swarte
6. Herbert
7. allimac32
8. Alpinemadness
9. Hajen54
10. abbe63
 
 
Här är du: I tidningen: 2021, nr 4
 
Välj nummer:

NR 4-2017
No 4-2017

Vi har testkört nya och glödheta Polaris 800 Titan XC 155. Nyheten Ski-Doo Freeride 165 850 E-TEC i gen4-chassit får fint betyg.
Mer mountain i Yamahas starka Sidewinder M-TX LE 153 och Lynx Xtrim RE 850 E-TEC (Nya chassit imponerar).

Mer tester: Yamaha VK540 V - Polaris 800 Rush XCR - Arctic Cat XF9000 High Country LTD 153 - BCA BCLink - Ford Edge Titanium.

Intervju med Johan Lidman inför säsongstart. Allt detta plus mycket mycket mera.

[ REPORTAGE ]
[1] TEKNIK Med Bosse Strandberg
Under årens lopp har många frågat mig varför motoreffektbegränsningen på maximalt 60 hk infördes i slutet på 1970-talet, hur den efterlevdes samt hur och varför den sedan upphörde i början på 1990-talet? Den skotergeneration som nu lever har väl knappast ens hört talas om effektbegränsningen och än mindre förstå att man kunde köra och ha roligt en skoter med så begränsade fartresurser! Detta skrivit i en skämtsamt ton, men som var ”blodigt allvar” på den tiden.
[2] Nyheterna 2018
Arctic Cat 800 C-TEC2 Arctics nya egentillverkade 800-motor är en stor nyhet. Bättre respons med bättre förbrukning. Vi har kört den och den är en bra utveckling framåt. Kraften kommer som förväntat och den är mycket rapp. Ski-Doo Här breddar det kompetenta Gen4 chassit ut sig och hamnar bland annat även på XR-S modellerna som även får en rad smarta uppdateringar som passar hur XR-S skotrarna bör köras. Hårt och snabbt. Lynx 50 års jubileum även här. Och det firar man med en ny plattform. Raiden heter den och den är 20 kilo lättare och samtidigt styvare än tidigare Boondocker chassi. Mycket efterlängtat. Ergonomin har förbättrats och då även körkänslan. Visst ser man att mycket här är Ski-Doo inspirerat men samtidigt har Lynx ansträng sig för att anpassa sig för våra förutsättningar. Polaris 800 Titan är helt ny och målet för Polaris är komma åt marknadsandelar i Lynx Commander segmentet. 50 cm bred matta och kraftfull 800-motor. Kraftfull pjäs som lämnar ingen oberörd. Den är dock smidigare på och bredvid leden än vad man kan tro. Visst känns den bred jämfört med mindre maskiner när du kör den. Att burka med den gick faktiskt rätt så bra även om de flesta köpare säkert inte känner det behovet. Framkomligheten är mycket god. Yamaha Yamaha firar som Lynx gör 50 års jubileum och en av den största nyheten stavas Snoscoot. Delar chassi och motor med Arctic Cats ZR200. Motorn är på 192 kubik och runt 9 hästar. Den överbryggar gapet mellan de små miniskotrarna och en fullstor. Faktiskt rolig att köra även för de lite äldre som mig själv. Riktig variator och stark generator som klarar att driva handtagsvärmare.
[3] Scandinavian HardCore Camp 2017
Scandinavian Hardcore Camp är ett event som Anders Wesslan Vestlin ligger bakom som han arrangerar tillsammans med Arctic Cat/KGK som börjar på att bli ett återkommande event. Hardcore camp är utformat så att trogna Arctic Cat åkare får testa nästa års värsting i lössnö segmentet, träffa likasinnade och inte minst ha riktigt skoj.
[4] NYTT SKOTERSPEL UTE PÅ MARKNADEN!
Den 11/4 såg ett helt nytt skoterspel dagens ljus. Sordix lanserade Snow Moto Racing Freedom både för PC och PS4. Ett spel där man kan utmana sina kompisar i flera olika miljöer i bl.a freestyle, lössnökörning och skotercross.
[5] SNÖSKOTERFÖRSÄLJNING SÄSONGEN 2016/2017
Fjolårssäsongen backade något mot tidigare års. Säsongens försäljning blev exakt 434 mindre sålda maskineri än föregående period (1/7 2015 – 30/6 2016), men ändock är de 9474 personer som valt sig en ny skoter. Det är ändå fler som köpt sig en begagnad maskin. Torde vara, ”mätt” mellan tummen och pekfingret enligt gammal hävd, vara det cirka 25 000, som fått en bra begagnad maskin i sitt garage. När vi tittar på förändringar över vilka modeller nyköparna föredrar är det djupsnömaskinerna som tilltalar de flesta. De har hela 40 % av allt som såldes. Det nya modellsegmentet som dök upp för ett par år sedan, crossover, som är en touringmaskin med inbyggda djupsnöegenskaper är den näst populäraste maskintypen. Sedan har vi gruppen som kallas för arbetsmaskiner som intar tredje plats i köparenas hjärtan.
[6] Långtur Jormlien – Jäkkvik tur och retur
Det började med att kompisen Vidar Bråten från Arendal i Norge köpte en ny Lynx Commander tourateck 800 och vi kom i diskussion om att göra en längre tur på cirka 200 mil var det tänkt. Men klart var att jag inte kunde åka med den skoter jag hade, Lynx 550 från 2004 utan var tvungen att byta upp mig. Valet föll på en Ski-Doo expedition 900 ALE av 2015 års modell.
[ TESTER ]
[7] TEST Yamaha Sidewinder M-TX LE 153
Efter att fått förmånen att följa utvecklingen på mountainmaskiner redan från början är man imponerad över resultaten på vad tillverkarna klarar av. Jag kan börja med att erkänna att jag alltid annars har föredragit tvåtaktsskotrar i djupaste snön men med Yamahas nya Sidewinder M-TX LE 153 kan jag faktiskt tänka mig en fyrtaktare.
[8] TEST Polaris 800 Titan XC 155
En av årets stora nyheter från Polaris är modellen Titan XC 155. Man kallar den för en extrem crossovermodell med oöverträffade utvecklingsmöjligheter. Modellen skall vara en äkta allroundmaskin som passar lika bra på leden som bredvid, med eller utan passagerare och även klara av att dra tunga laster. Det låter stort och det här synade vi lite närmare vid våra provkörningar i våras.
[9] TEST Lynx Xtrim RE 850 E-TEC
De pålästa vet att X-trim modellen har fått en helt ny plattform. Det är Lynx X-trim RE 850 E-Tec. RADIEN plattformen har tagits fram med målsättning att få en smidig och rejäl lössnömaskin med komfort. Historiskt har lössnömaskinerna oftast utvecklats från ledmodeller. Nu tog man tag i utvecklingen från rätt sida och satte fokus på lössnö först, för att sedan lägga till ledegenskaperna.
[10] TEST Ski-Doo Freeride 165 850 E-TEC
Nu har Freeriden fått nya chassit Gen4 och växt på längden och detta har hänt utan några som helst tecken på växtvärk. Resultatet är mycket bra! Under genomgången före testkörningen fick vi en gedigen överblick på Freerideserien och hur Ski-Doo har tänkt sig möta olika grupper. Just denna 165 tummare och även 154 tummaren är tänkt att möta förare som är långt utanför leden och gillar teknisk terräng. Djupsnö till 100%. Inte lika mycket hopp på leden utan här är det bredvid som gäller.
[11] FIRST RIDE Yamaha VK540 V
Yamaha VK540 – det finns knappast en snöskoter idag som har sådan lång historia och så många historier knutna till sitt varumärke. Sedan 1988 har Yamaha levererat ut denna trotjänare till en lika trogen kundbas och den är nu världens mest sålda bredbandare. Och Yamaha har stått troget vid design och funktion, så mycket känns igen från tidiga modeller. VK540 i den femte generationen kan sägas vara allt som anfadern var – en maskin för professionellt bruk där tillförlighet och robusthet är ledord.
[12] Halvarsson underställ Polo
Så här inför hösten och vintern är det dags att se över sina kläder och utrustning. I flerskiktsprincipens namn så har vi kikat närmare på ett underställ från Halvarsson. Som grundläggande princip skall man inte ha bomull närmast kroppen. Det absorbera nämligen svett och blir blött, vilket sen innebär att man blir kall då man sitter ned och slutar arbeta. Vi har testat underställ Polo från Halvarsson som är gjort av ull. Ett material som ser till att transportera ut fukten från kroppen så man behåller värmen.
[13] TEST BCA BClink
Ser man på USA så är man där mycket bättre på att använda lavinutrustning än vad vi är här hemma i Sverige. Själva åker vi aldrig ut i terrängen utan ryggsäck med minst lavinsond, spade och lavinsändare. Visst är det fler bra saker i säcken, men vad man mer bör ha med sig återkommer vi till en annan gång. I våras fick vi möjlighet att prova 2 enheter BCA kommunikationsutrustning. BClink heter produkten och kommer i en låda med ett Li-Ion batteri, radioenhet, samt extern kontroll med integrerad mikrofon.
[14] FIRST RIDE Polaris 800 Rush XCR
Polaris Rush XCR är en maskin förberedd för att ta sig an de tuffa lederna. Byggd på Axys chassit samt med PRO-XC fjädring ser man till att i grunden få en rejäl maskin byggd för tuffa tag. Nu har Rush varit med ett antal år sedan baksving med monochock fjädringssystemet såg dagens ljus vid ett pressevent i Kall, Jämtland. Innovationshöjden kändes rejäl, om än att själva lösningen funnits tidigare men inte serietillverkats. Nu har det runnit mycket vatten under broarna och modellen har tagit många kliv framåt för att förfina komforten ytterligare.
[15] Arctic Cat XF9000 High Country LTD 153
Arctic Cat har inom sitt crossoversegment (eller Backcountry som man nu kallar det) ett antal maskiner som vilken dag som helst skulle kunna kallas för mountainskotrar. XF9000 High Country är en sådan. Med sin mattlängd på 153 tum och sin råstarka motor och högprofilerade matta är den i allt väsentligt en fullblodsbergsklättrare, men den fina fördelen att den också fungerar bra efter leden. Arctic Cat XF9000 HC Limited 153 använder ProClimbchassit och ärver därigenom mycket av det utseende och design som tidigare års M-segment haft. Man har också utrustat maskinen med ny kaross (Next Gen) med bl.a. nya sidopaneler som är oerhört lätt att ta bort när man behöver komma åt motorutrymmet och en tioprocentig minskning av bredden, vilket gör maskinen nättare och enklare att köra.
[16] TEST Ford Edge Titanium
Vi har testat Ford Edge, som byggs i Kanada för den amerikanska och europeiska marknaden. Den kom till Sverige i augusti 2016 och den konkurrerar i ett brett spann med bilar som Volvo XC60, XC90 och BMV X5 samt Kia Sorrento och Hyndai Santa fe.
[ RACING ]
[17] Miranda
Watercrossen 2017, en makalös sommar som fick ett snöpligt slut. O´boy vilken intressant säsong detta har varit och trots allt så kan jag inte låta bli att vara en gnutta sentimental nu då den är över. Tillbakablick Vintern var på tok för lång och extremt påfrestande psykiskt så även ekonomiskt sett. Men tack vare alla mina otroliga sponsorer så gick denna säsong runt, utan dom hade det varit omöjligt för mig att vara med i toppen och tävla. Det har ju trots allt varit två tuffa säsonger med tanke på att säsong 2016 gick allt krut på att bygga crossbussen i samarbete med NorrModul, främsta påbyggarna och bilinredarna i norra Sverige. Denna säsong har allt fokus legat på Arctic Cat bygget med hjälp av Mera Fritid och det har verkligen varit värd all möda och tid jag lagt ned. För två år sedan kunde jag bara drömma om att jag skulle stå här där jag står idag med dom enligt mig bästa förutsättningarna för att kunna lyckas, en maskin med så mycket potential och en crossbuss med en fantastisk inredning som gör resandet till ett sant nöje. Ärligt talat så hade jag en otrolig ångest hösten 2015, där och då stod jag inför valet och kvalet om jag verkligen skulle orka satsa fullt ut. En hobby eller en livsstil, för mig var valet ingen självklarthet just då men ack så glad jag är idag över att jag orkade driva på och hur otrolig nöjd jag är för att jag vågade satsa fullt ut. Så det är bara att inse att Watercross för mig numera är en livstil även fast jag jobbar heltid på Skellefte Reklam.
[18] Johan Lidman
Tillbaka i hetluften efter skadeproblemen. Johan Lidman visade i vintras att han fortfarande hade en massa fart i kroppen vilket ledde till för många en oväntad tredjeplats på Arctic Cat Cup. För Johan själv var detta resultat både förvånande men också otroligt peppande.
[19] Regeländring over there
Snart börjar säsongen igen och den amerikanska racingen kommer se lite annorlunda ut nu. Pro Open kommer numera bara heta Pro och nu måste de i Pro tävla med ”Stock”-maskiner så som de är byggda i fabriken. Motor, chassi och fjädring. Eftermarknadsljudämpare, skidor och dämpare kommer att tillåtas. Detta gör att det är i praktiken likadana maskiner som i Pro Lite. Skillnaden blir att det hänger mer på förarna och att Pro Lite förare lättare kan tävla om en plats i Pro. De som är mot det hela säger att detta kommer att förstöra sporten. De som talar för det hela säger att kostnaderna var tvungna att komma ner och att det kommer att hjälpa sporten. Hur det nu kommer att blir får framtiden utsäga. Vi kommer följa det hela nära. Kommer bli intressant att se hur förarna kommer anpassa sig till detta.
[20] VM, EM samt VC
I våras gick VM, EM samt World cup på Höghedens motorstadion i Älvsbyn. Utifrån resultaten från Clash of Nations såg det ut att kunna bli riktigt intressanta bataljer i de två herrklasserna. I damklassen kändes det som om att drabbningen skulle bli ännu mer tight då både USA proffsen och våra svenska elitdamer ställdes på startlinjen samtidigt för en gångs skull.
[21] SM i skotercross avgjordes efter tighta finaler
Snöläget var i år riktigt osäkert inför SM-finalen i Östersund. Tack vare hjälp från lokala aktörer kunde man dock få ihop tillräckligt mycket snö för att säkra SM-Finalen. I Open hade både John Stenberg och Nisse Källström samlat ihop en hel hög med poäng där Nisse låg 5 poäng före John Stenberg inför finalen. Redan i första finalheatet plockar John in poäng på försprånget genom en seger, som följs upp av en till i det andra finalheatet. I det sista finalheatet kör John in på en andra plats.
[22] CoN
Fredagens Clash of Nations bjöd på både dramatiska heat och otroliga uppkörningar från världsstjärnorna. Under fredagen kördes det många kvalomgångar där det fightades febrilt inför lördagens fortsatta kval. Banan bjuder både på en hel del tekniska partier, skarpa svänga och spektakulära hopp, bl.a. utför hoppbacken. Under kvällen avgjordes årets Head to Head där Adam Renheim gick segrande ur tävlingen efter att ha varit jämn och snabb i starterna. Kvällens prestation gjorde Petter Nårsa som vid ett av sina heat såg ut att vara ohjälpligt efter, men lyckades på den tekniska slutrakan hitta rejält med fart och rätt spår så han kunde köra om och senare ta sig till final som tredje man efter Adam Renheim och Elias Ishoel.
 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se