 |
|
|
 |
 |
 |
Här är du:
I tidningen: 2021, nr 4
|
 |
 |
 |
 |
|
NR 4-2014
 |
Nr 4-14
|
I detta nummer kan man läsa om den längsta av de långa. Summit x 800 E-TEC 174 T3. Polaris nyhet 800 Rush Pro-X har också testats tillsammans med: Lynx 49 Ranger 600 E-TEC, Yamaha SR Viper R-TX, Arctic Cat XF 6000 SP ES.
Vi har också tittat på tävlingsskotrarna från Arctic Cat, Ski-Doo och Polaris.
John Stenberg drar västerut mot högsta klassen i USA. Hur kan känner sig inför detta kan du läsa mer om i tidningen.
Allt detta plus en massa mer i detta nummer.
|
 |
 |
 |
[ REPORTAGE ] |
 |
[1] |
På besök hos Motorfist i Idaho Falls, Idaho.
Motorfist är ett ganska nytt namn på den skandinaviska skoterscenen, men har på kort tid etablerat sig som ett av de absolut mest populära skoterklädesmärkena både på hemmaplan i USA och här i Skandinavien.
|
 |
[2] |
Skotermuseum de luxe
På en av våra resor i de finländska lappmarkerna fick vi upp ögonen för ett bygge som stod ut lite extra i en ”tomtig” miljö.
Upplevelsen startade med att vi körde förbi Rovaniemi som alla vet är huvudsätet för Lynx tillverkning av snöskotrar. Att man ser snöskotrar i detta område är ingen egentlig överraskning. En annan framträdande företeelse är jultomtar, Rovaniemi är världskänt som den plats där Tomten bor och folk vallfärdar hit året om för att uppleva tomtelandet. Det var just på denna plats som två världar möttes med ett helt nytt skotermuseum som slagit upp portarna vid infarten till tomtelandet.
|
 |
[3] |
Vad är nytt 2015
Allt om alla nyheter 2015.
|
 |
[4] |
Det optimala äventyret
Jag har tidigare skrivit ett antal artiklar för ATV och tidningen Snöskoter. De flesta av artiklarna har handlat om norra Alaska och vintern där. Den här gången skriver jag om sommaren där. Jag är sedan många år adopterad av de enda inlandseskimåerna i världen, Nunamiuterna, de landgående människorna. De lever i en av världens sista vildmarker. Levnadsförhållandena är stenhårda och kontakten med civilisationen år 1949 har inte varit enbart positiv för dem. Mycket har underlättat för möjligheterna till överlevnad hos dem medan annat inneburit det motsatta.
|
 |
[5] |
Välj och Sälj rätt snöskotertyp
Under mina år i snöskoterbranschen har jag många gånger mötts av frågan ”vilken snöskoter skall jag köpa”!!!
En annan frågevariant jag fått är den här; ”återförsäljaren har gett mig ett bra pris på den här modellen, det är inte den modell jag tänkt på, men tror du det är ett bra köp”?
Även om man har lång branscherfarenhet kan det vara svårt att sätta sig in i en annan persons situation och tankar, men mitt svar har alltid blivit att du skall välja skoter med hjärnan och inte med hjärtat. Vad jag menar med detta skall jag försöka att förklara.
Jag kan ta några ”skräckexempel” ur verkligheten. En medelålders man som hade familj men också en skogsfastighet skulle köpa en ny skoter, men med den omöjliga kombinationen av snabb ledmaskin, familjemaskin med plats för passagerare, bagage, dragkrok och dessutom duglig till att köra fram ved och vindfällen med.
En i stort sett utopisk uppgiftskombination för en snöskoter.
Kunden blev då rekommenderad och köpte en Mach Z LT!
Den hade ju goda fartresurser, bekväm 2-sitsdyna, pakethållare, dragkrok, el-start, backväxel och relativt långt drivband så den borde ju vara den optimala kombinationen.
Gissa om kunden blev nöjd? Jag kan avslöja att det blev han inte och återförsäljaren fick stora bekymmer som jag dessutom blev delaktig i.
|
 |
[6] |
Eftermarknadsprodukter, lagliga eller olagliga?
En hel del händer på eftermarknadsfronten där fler och fler produkter lanseras. Det är självklart otroligt bra och intressant att denna marknad hela tiden växer, men det kan finns en avigsida som inte alltid kommer fram. Vi kommer utifrån en händelse med en skoteråkare som åkt fast med bl.a. en eftermonterad turbo att starta en artikelserie kring vad som gäller i olika former för eftermarknadsprodukter. För det är ev. inte bara en monterad turbo som kan göra din skoter olaglig eller tvinga dig till en registeringsbesiktning.
|
 |
[7] |
KOMMER NI IHÅG SNÖSKOTRARNA FRÅN SÄSONGEN 1984/85?
Även säsongen 1984/85 ökade försäljningen av snöskotrar i Sverige. Denna säsong med knappt 9 %. Det innebar att 6136 stycken nya snöskotrar såldes här. Yamaha var fortfarande marknadsledare med sina 26,5 % men den mest sålda snöskotermodellen var Lynx GLX 5900. På den svenska marknaden fanns åter åtta olika fabrikat att välja på. Importen av John Deere hade upphört men tillverkningen av Trapper hade glädjande nog kommit igång igen. Var man ute efter en ny snöskoter denna säsong hade man 43 olika modeller att välja på och priserna låg mellan 20100 kr och 46900 kr. Notera att det frivilliga import- och tillverkningsstoppet för snöskotrar med motoreffekter över 60 hk fortfarande gällde i Sverige.
|
 |
[8] |
Burkarcupen 2014 – Hur gick det egentligen?
Vintern 2014 vill många av oss glömma. De vi minns var plusgrader, regn och eventuellt någon frusen rimfrost på gräsmattan någon av de bättre dagarna. Åtminstånde för oss som bor en bit från fjällvärlden.
Burkarcupen har under åren haft en vedertagen praxis att tävlingar ställs inte in. Dem körs med de förutsättningar man har. Vi har kört i kyla inlindade i eskimådräkter. Vi har kört i snöstorm. Vi har också kört i strålande sommarsol och 25 graders värme. På något sätt och vis har vi kunnat genomfört tävlingarna med goda resultat men året 2014 skulle bli året då vädret visade vem som egentligen bestämmer. En crosstävling blev helt inställd. En crosstävling ställdes in på en ort men kunde genomföras på annan med där snökanoner ger bättre förutsättningar. Ett dragrace blev helt inställt samt fick det tilltänkta avslutande dragracet också ställas in och en ersättningstävling med Backe fick anordnas.
Det kändes att det tog emot mellan varven men förarnas glädje får en att stå ut även när snön kommer i regn.
|
 |
[9] |
Watercross SM – Tredje gången gillt
Att köra snöskoter på vatten har börjat bli ett allmänt fenomen. Var och varannan skoteråkare har testat på den blötaste formen av snö någon gång. Tävlingar har arrangerats under många år men sommaren 2014 skulle bli den bästa hitintills. Den största bedriften är att vi inom sporten blivit en familj där sammanhållningen är viktig.
Det är nu tre år sedan undertecknad drog igång SM serien för att sätta sporten på kartan och få en utveckling av den tidigare rätt lössläppta sport. Som med allt annat så måste det få börja någonstans och så även med detta. Inför första säsongen skapades de första riktiga regelverket. Sponsorer stöttade upp sporten och allt kändes rätt bra. Plötsligt var det allvar det som en gång mest varit på lek. Detta innebar stora påfrestningar på arrangörer och då sporten är ny så hade inte fallgroparna täppts igen. Inför säsong två skapades ett förarråd samt hölls ett stormöte där regelverket utreddes och förbättrades. Vilka krav som skulle ställas på arrangörer vidareutvecklades samt säkerhetstänket uppdaterades. En klar förbättring och nu hade förarna börjat på få upp ångan i maskinerna. Körstilar började utvecklas och farten ökade rejält. Vi stötte på nya utmaningar och än var inte kryphålen och definitionen av alla tolkningar på det klara. Ett nytt stormöte efter genomgången säsong och efter många timmar där riktlinjerna vändes upp och ner lämnade vi möteslokalen med hopp om att nu var vi väldigt nära sanningen. Från central arrangörsposition valde undertecknad att inte blåsa upp sporten medialt inför säsongen. Nu skulle vi se till att allt fungerade som det skulle och att vi hade hittat en linje för arrangörer att följa. Resultatet kommer här.
|
 |
 |
 |
[ TESTER ] |
 |
[10] |
Arctic Cat XF 6000 SP ES
Helt ny för året och i skinande kostym kommer Arctic Cats nya XF 6000 SP ES som årets nykomling i Arctic Cats crossoversegment.
Full med nyheter och förbättringar av befintlig teknik ger den en indikation om att detta inte är en dekaltrimmad befintlig modell och det är med stor nyfikenhet som vi tar oss an testet av denna maskin och tittar innanför skalet på en av årets riktigt spännande crossovermaskiner!
|
 |
[11] |
Lynx 49 Ranger 600 E-TEC
Lynx 49:an har gått från en praktiskt men lite tråkig snöskoter till en praktisk men helt galet tuff snöskoter. Nu är det mycket mountainmaskin och utility i samma skoter.
Framkomlighetsmässigt har 49:an också fått sig en uppryckning inte för att den saknade kapacitet på den sidan men nu har den fått en ännu större smidighet och med detta en bättre framkomlighet. Nackdelen kanske man hittar i att det krävs lite mer aktiv körning av föraren för att uppnå maximal framkomlighet. Denna uppdatering på 49:an gör att jag tror att den kommer hitta otroligt mycket mer köpare. Många av dessa som tidigare har haft någon typ av mountainmaskin men vill ha en skoter som är lite mer praktisk kan hitta sina önskemål i 49:an.
|
 |
[12] |
Ski-Doo Summit X 800 E-TEC 174 T3
Visst har man under en längre tid haft funderingarna på om det slutar med 163” eller om någon kommer att ta steget vidare. Den tankegången har mest cirkulerat kring att det skulle vara en häftig nyhet men med en ganska skeptisk underton. Skulle det verkligen gå? Hur fungerar boggin på något som är så långt? Går den att styra på led? Detta och mer därtill, tankarna har varit många. Nu är vi dock där, Ski-Doo har tagit steget och min skeptiska syn till att överstiga 163” är krossad.
|
 |
[13] |
Yamaha Phazer X-TX
Phazer har, i olika versioner och med ett antal års paus i början av 2000-talet, funnits i Yamahas modellprogram under lång tid. Vem minns inte 80-talets 480 version, med strålkastaren som satt integrerat med styret och gav ett utseende som då förde tankarna till någon utomjordisk farkost! Det som gjorde Phazer så populär på den tiden var fördelarna med att den var väldigt lätt, väldigt pålitlig och hade förhållandevis bra prisbild.
|
 |
[14] |
Polaris 600 Switchback Adventure
Ofta får vi frågan från olika skoterentusiaster ”vilken maskin är bäst”? Det är en fråga som är omöjlig att besvara, självklart har det helt och hållet att göra med vad man som förare vill använda maskinen i för miljö och för vilket syfte. Jag får en känsla av att det många gånger är så att man egentligen köpt en maskin som är tillämpad för en körstil och miljö som inte alls överensstämmer med den person som sitter på maskinen. Många gånger köper man en image av livsstil snarare än vad man själv har för behov. Ibland är det inte så enkelt att beskriva vad man egentligen vill ha i en skoter. Ofta ska den gå bra på led, i ojämn terräng, i lössnö, vara lättkörd, ha bra prestanda, vara tillförlitlig, kunna ta med packning, passa olika förare osv. Kravlistan blir väldigt lång och det finns förmodligen ingen maskin som kan leva upp till allt 100-procentigt. När det gäller Polaris Switchback Adventure sticker jag dock ut hakan och vill påstå att vi kommer väldigt långt i kravlistan.
|
 |
[15] |
Motorfist Jacka & Byxa
eVent
Låt oss börja med materialet som Motorfist använder till sina produkter, nämligen eVent. Det finns många olika varianter på marknaden där man använder sig av liknande lösningar men eVent har lagt fokus på att göra ventileringen ännu bättre. Ser vi till aktiva skoteråkare är det en fördel att ha ett plagg som både skyddar mot de yttre elementen samt den mängd vätska vi släpper ut inifrån. Vi kompenserar genom att svättas för att hålla ner vår kroppsliga temperatur och med ett plagg som enbart är gjort för att vara vattentätt kan vi fort räkna med att bli blöta ändå, det handlar om att ha ett material som andas bra. Nu besitter jag ingen utbildning på mikroskopiska membranlösningar men i stora drag jobbar man med små hål i materialet. Dessa har anpassad storlek för att inte låta de större vattenpartiklarna från till exempel regn eller snö att tränga igenom samtidigt som de mindre partiklarna från vår egen kroppsvärme får plats att smita ut. Ser vi till själva strukturen är det likt GoreTex men har en lite mjukare form vilket ger en känsla av rörlighet.
|
 |
[16] |
Yamaha SR Viper R-TX LE
Solen skiner, 5-10 minusgrader, lederna i toppskick efter pistmaskinens nattarbete. Efter en titt på dagens testschema blir man på ännu bättre humör när man inser att det är planerat för test av en riktig ledbest, kunde inte bli bättre förutsättningar. Förväntningarna byggs upp ytterligare lite, vi har fått höra mycket positivt om SR Viper R-TX LE och den ser onekligen fräck ut där den står i morgonsolen, men kommer den att gå lika bra som vi förväntar?
|
 |
[17] |
Polaris 800 Rush PRO-X
Genom åren har man blivit rätt så van med produktnyheter här på tidningen. Men det är rätt långt mellan tillfällena som man blir lika positivt överraskad som jag blev under testkörningen av denna nyhet från Polaris.
Visst stod det rätt klart för mig redan från början när e-posten började ramlade in från USA i våras med all info inför vår testkörning av 2015 års modeller att Polaris satsade stort. Nytt chassi, ny motor och allt annat som jag återkommer mer om nedan. Polaris fyller ju 60 år så stora saker var väntade.
|
 |
[18] |
Ski-Doo Renegade Sport 600 ACE
Ski-Doo’s satsning på miljövänliga och tysta motorer kommer i sin minsta utgåva i Renegadeklassen som modellen Renegade Sport 600 ACE. Den marknadsförs som en crossover men frågan är om detta mer är en modell lämpad för försiktig glidarkörning än en klassisk crossover? Vi tar en titt på Ski-Doo’s miljövänliga multiverktyg för att bedöma var den passar bäst!
Teknik
Ski-Doo Renegade Sport 600 ACE är uppbyggd kring REV-XS-chassit och bygger förutom den miljövänliga ACE-motorn på ny teknik i form av bl.a. det elektroniska gashandtaget med iTC (Intelligent Throttle Contro)) med vridbart gashandtag för att möjliggöra användande av fingrar istället för tumme vid gaspådrag.
Man har också byggt in tre olika effektlägen – Standard, Sport och ECO – för att enkelt kunna välja vilken typ av körstil man vill ha.
BRP har också monterat det nya RF-kontrollerade D.E.S.S-stöldskyddssystemet (RF D.E.S.S) på Renegade Sport 600 ACE vilket är ett utmärkt stöldskydd.
|
 |
[19] |
BMW 530 dA xDrive
BMW´s hittills största och kanske mest välarbetade 5-serie, men med varsam formgivning för sin tid, har funnits några årsmodeller ute på marknaden.
Modellen säljer mycket bra utifrån siffror för antalet nyregistreringar och det har medfört att utbudet på begagnatmarknaden vuxit rejält på senare tid.
Nu kan du som är spekulant på en bra begagnad 5-serie av modellen med beteckningen F10/11 köpa en otroligt trevlig statusbil till ett relativt överkomligt pris (läs från ca 200.000 SEK och uppåt beroende på version, årsmodell, miltal och utrustning).
|
 |
 |
 |
[ RACING ] |
 |
[20] |
Racingsleds - Arctic Cat + Polaris + Ski-Doos tävlingsskotrar
Läs mer om dessa i tidningen
|
 |
[21] |
John Stenberg
Nu är det klart att John Stenberg flyttar upp in i högsta klassen där borta. John kommer att ratta en Ski-Doo i samma stall som nu skadade Johan Lidman nämligen Warnert Racing. Man kanske skall kalla dom för the swedes?
Om man bortser från byte av stall och klass så är flytten inte lång för John. Warnert Racing håller till i samma stad som Johns gamla stall Bauerly Racing. (Fotnot. Marcus Johansson har kör där nu)
Staden heter Saint Cloud och är i Minnestoa. Inte en alltför stor stad men den innehåller allt som behövs för mer än ett seriöst stall.
|
 |
[22] |
SVENSK SNÖSKOTERRACING 94
När SM avgjordes blev det jämn fördelning av medaljerna mellan det norra och det södra distriktet även detta år. Dock hamnade tre av fyra guldmedaljer i norr. Polaris fick rejäl revansch för debaclet i fjol och plockade hem inte mindre än åtta av de tolv medaljerna varav två SM-guld.
SM-finalen kördes detta år på campingen vid Vitbergsområdet i Skellefteå. Tre heat á 10 varv i varje klass där samtliga tre heat räknades gjorde att man måste köra med insidan av hjälmen också för att erövra en SM-medalj denna tävlingsdag. 2700 betalande åskådare fick se de tävlande kämpa om medaljerna på en mycket tuff bana. Det var lätt att köra sönder sin maskin om man inte höll igen på de rätta ställena.
|
|
|
 |
|
 |
 |
 |
|
|
 |