Navigera dig fram här   Torsdagen den 25:e april 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15289  
  Antal nyheter: 5819  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 22640 st  
  Igår: 12382 st  
  Denna månad:
607138 st
 
  Föreg. månad:
632996 st
 
  Totalt: 85717360 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. micke666
2. sunnne
3. FrankJScott
4. TheOne
5. Swarte
6. Herbert
7. allimac32
8. Alpinemadness
9. Hajen54
10. abbe63
 
 
Här är du: I tidningen: 2021, nr 1 > Artikel: LÅNGTEST Ski-Doo Summit X Expert 154 850 E-TEC
 

LÅNGTEST Ski-Doo Summit X Expert 154 850 E-TEC


Det är de små detaljerna som gör det. Nu har jag hunnit med runt 20 mil på skotern och kan inte vara mer nöjd så här långt. Visst har den dåliga bärigheten i snön så här långt hindrat mig från att verkligen ta utvärderingen på djupet, men det hinner vi med längre fram.
Hämtade ut min Expert i Umeå hos Northbike och redan där började en positiv känsla inträda. Började inkörningen av variatorrem och motorn. Remmen är inkörd som den skall och motorn har lite mer än 60 % kvar på inkörningen. Som ägare idag har man ett eget ansvar att se till att kedjan i transmissionen är spänd, vilket man enkelt gör själv efter cirka 10 mil. Sedan rekommenderas också att man tar en titt på mattspänningen och dess riktning.
Jag är lite av en nörd när det kommer till mina maskiner och jag gillar att hålla dem i topptrim.

Detaljer som jag gillar så här långt
Jag är en nybörjare när det gäller SHOT men gud vad jag gillar det systemet. Det är helt enkelt briljant. Att efter en kort körning ha tillräckligt med kraft i superkondensatorerna att starta motorn med en knapptryckning och samtidigt veta att man inte har ett 10 kg tungt batteri under skalet är enormt tillfredställande. Motorn i sig själv är inte svår att starta med armkraft utan tvärt om.
Sedan har vi snabbjusteringen på balataremmen som jag bara har hunnit skrapa på ytan med då snödjupet inte riktigt har gett maskinen den rättvisa den behöver för det ännu. Men mer om detta kommer.
Temperaturgivaren på remmen är en bra sak som finns på denna skoter och inte bara turbomodellerna. Har faktiskt denna info uppe på displayen hela tiden, även om jag ännu inte lyckats stressa remmen nämnvärt.

 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se