RETRO John Deere Sprintfire 1983
Snöskoterbranschen hade det riktigt besvärligt under säsongen 1981/82. Året före hade Arctic Cat inkl. Scorpion kastat in handduken. Under året såldes Polaris till Textron, Kawasaki var satt i likvidation och Moto-Ski höll på att slukas helt av Ski-Doo. Mitt i allt detta var det överraskande nog John Deere som satsade stort på ett helt nytt koncept, världens första vätskekylda snöskoter med direkt-drift.
Fördelar med direkt-drift
John Deere introducerade direkt-driften hösten 1977 på sin lilla Spitfire modell. Det nya transmissionskonceptet sparade vikt och eliminerade i runda slängar 40 detaljer bl. a ett tungt kedjehus. Att montera sekundärvariatorn direkt på drivaxeln sänkte även maskinens tyngdpunkt och ökade samtidigt driftsäkerheten. Tyvärr försämrades prestandan något, speciellt om det gick tungt i djupsnön. Polaris nappade på denna innovation 1981 och kom att använda tekniken i sina Cutlass-, Star- och Sprintmodeller t o m 1990. Arctic Cat hade både JAG- och Puma-modeller klara med direktdrift men tyvärr gick företaget i konkurs innan de nyheterna nådde marknaden.
Sprintfire, och den fläktkylda varianten Snowfire, visade på att John Deere satsade framåt trots att det var tufft för snöskoterbranschen och man ville samtidigt utveckla den och bryta ny mark.
Den Kawasakibyggda Fireburst motorn i Sprintfire kyldes med hjälp av en tunnelmonterad värmeväxlare. Fördelarna med vätskekylning var ökad bränsleeffektivitet, lägre buller och mindre motorslitage. Bränsleekonomin var grym, strax under en liter/mil! En bidragande orsak till det var att maxeffekten togs ut vid ett så lågt motorvarvtal som 6000 v/min. Motorn hade brytarlöst tändningssystem och separatsmörjning.
|