Serviceåtgärder som man själv kan och bör göra
Del 3 av 3
Mellan förgasare eller spjällhus och motor finns insugningsgummin som åldras eller skadas av vibrationer och/eller av bensinens lösningsmedel. Livslängden på dessa insugningsgummin varierar stort mellan olika fabrikat och motortyper.
Det som är bekymret är sprickbildning i själva gummit, men även i vulkningen mot den aluminiumfläns som skruvas fast i cylindern.
Problemet är att en sprickbildning i insugningsgummit eller ett släpp i vulkningen skapar ett luftläckage som inte är hälsosamt för motorn. Alla motorer, oavsett om de har förgasare eller bränsleinsprutning, är avstämda för en viss luftmängd. Denna luftmängd skall blandas med en viss mängd bränsle för att motorn skall ge optimal effekt, men också för att den skall fungera utan störningar. Vid ett läckage av den typen jag beskrivit blir resultatet att motorn får för mycket luft i förhållande till den kalibrerade bränslemängden. Resultatet ger en alltför mager bränsleluftblandning som påverkar tomgångs- och lågfartsegenskaperna, men allvarligast är att motorns kolvar kyls för dåligt som gör att en kolvskada (kolvskärning) kan inträffa.
Missa inte alla nyheter och tester.
Prenumerera
Prenumerera och spara 171 kr och slipp söka tidningen i slutsålda butiker!
Lösnummer
Köp ett lösnummer hitta närmaste köpställe här!
Digitaltidning
För dig som gillar att läsa ditt nummer i telefonen eller surfplattan med våra mervärden
|