LÅNGTEST Ski-Doo Freeride 154 850 E-TEC
Det här blir artikelförfattarens allra första långtestmaskin och det är inte utan att förhoppningarna är satta väldigt högt. Känslan av att hämta ut en helt ny snöskoter är också lite unik – man blir som ett barn på julafton.
Ski-Doo’s Freerideserie har ju ett antal år på nacken och börjar snart vara lika etablerade som Ski-Doo Summit, så nyhetsvärdet kanske inte är lika högt som t ex en Polaris Khaos just detta år (2020). Men det är fortfarande en otroligt spännande maskin att utforska och lära känna i detalj!
Till detta år så valde Ski-Doo en blåvit-färgsättning på Freerideserien. Det var faktiskt denna färg som delvis fällde avgörandet när valet av maskin gjordes. Det här är en otroligt snygg snöskoter (i författarens ögon) och jämför man t ex med en Ski-Doo Summit X med grön/blå färg så är Freeriden, helt subjektivt, mer tilltalande.
Långtestexemplaret är 154-tumsversionen av Ski-Doo Freeride och det ger maskinen en riktigt bra bärighet och också ett grepp i mattan som med sina tretumskammar klöser fast rejält i snön och ger en trygghet i branta medlut såväl som enastående fäste i motlut.
Säsongen började ju vädermässigt lite skakigt i år, men nu mot juletid så har inlandet och fjällen fått ganska signifikanta mängder snö som gör testandet av Freeride 154:ans lössnöegenskaper lättare.
Och hur går det då? Ja, till att börja med så är ju tMotionboggin och PowderMax-mattan med FlexEdge riktigt trevliga när man skall skråa. Under flera tillfällen så testas möjligheten att ligga länge på brant skrå och hålla linjen och betyget är - mycket väl godkänt.
Missa inte alla nyheter och tester.
Prenumerera
Prenumerera och spara 171 kr och slipp söka tidningen i slutsålda butiker!
Lösnummer
Köp ett lösnummer hitta närmaste köpställe här!
Digitaltidning
För dig som gillar att läsa ditt nummer i telefonen eller surfplattan med våra mervärden
|