Navigera dig fram här   Fredagen den 19:e april 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15289  
  Antal nyheter: 5818  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 7836 st  
  Igår: 28356 st  
  Denna månad:
444768 st
 
  Föreg. månad:
632996 st
 
  Totalt: 85554990 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. micke666
2. sunnne
3. FrankJScott
4. TheOne
5. Swarte
6. Herbert
7. allimac32
8. Alpinemadness
9. Hajen54
10. abbe63
 
 
Här är du: I tidningen: 2021, nr 5 > Artikel: Arctic Cat ZR 200 ES FIRST RIDE
 

Arctic Cat ZR 200 ES FIRST RIDE


Många tillverkare har genom åren försökt att bygga en snöskoter som är lite kompaktare i formatet för att passa ungdomar bättre. Lagstiftningen i Sverige har hittills satt stopp för dessa ungdomssnöskotrar då de måste vara registrerade, samt att föraren har förarbevis för att man ska få köra dessa maskiner utanför inhägnat område och kunna följa med på snöskoterutflykterna.

En tillverkare som gjorde ett nytt, seriöst försök för två år sedan var Arctic Cat när de tog fram sin ZR 200-modell. Det är i grund och botten en framdel från miniskotermodellen ZR 120 försedd med längre chassitunnel och drivband, större bränsletank, högre sittdyna, högre placerat styre, stötdämpare i boggifjädringen och framförallt en märkbart starkare motor kopplad till ett variatorsystem. I USA är ZR 200-modellen SSCC-certifierad och därmed laglig att köra på skoterledsnätet i Staterna.
Här i Sverige har Textron valt att registreringsbesikta sina ZR 200:or och då är de fullt lagliga att köra efter våra skoterleder så länge föraren har behörigheten. Men frågan är då hur många 16-åringar som kommer att nappa på det och köra ZR 200 i vinter?

Inget för vuxna
Vi ska säga det direkt. ZR 200 är inget för oss vuxna. Dels sitter vi vuxna ner fjädringen och dels gör maskinens dimensioner att man har svårt att utnyttja dess prestanda ordentligt när man inte riktigt ryms på maskinen och inte kan sitta ordentligt. Men den är rolig att köra ändå!
Fjädringen fram är en äkta A-armsfjädring med 21 cm:s fjädringsväg med en justerbar spårvidd mellan 75 och 80 cm. Det som gör den här modellen till en äkta snöskoter är att den har en riktig boggi med stötdämpare. Drivbandet har Cobra-mönster med en lite udda bredd, 25 cm. Kamhöjden på 25 mm är väl anpassad för maskintypen. Under den uppfällbara huven finns en 192 kubiks fyrtaktsmotor från Yamaha som producerar 9 hk och för över kraften till drivbandet via ett riktigt variatorsystem. Tankrymden är drygt 8 liter och det ger en räckvidd som räcker väl för en längre utflykt. Hel- och halvljus, samt bromsljus och hastighetsmätare krävs för CE-märkning i Europa men på utrustningslistan finns även handtagsvärmare och en hydraulisk broms.
Vi rekommenderar att man köper och monterar en sats med Heavy Duty-fjädrar till fjädringssystemen då maskinen kommer att orka bära större förarvikt och bättre klara av tuffare körning. Övriga tillbehör till ZR 200 i år är högre vindruta, bagagehållare, högre riserblock till styret och grepplist till fotstegskanterna.

Fem märkbara uppdateringar
ZR 200 presenterades förra året och fick ett bra mottagande. Nu tar man den ett steg till och det finns en del nyheter. Bland annat är det nya motorfästen som skall ge mindre vibrationer in i chassit. Man säger sig också ha ändrat styrgeometrin så att man skall kunna göra snävare kurvtagning. Men efter några rundor funderar man på hur dåligt svängde den då ifjol? Här kunde man gott bjudit på

 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se