Härkie och Fjällräven
Blickar man tillbaka på människans funderingar om att på ett bekvämt, enkelt sätt transportera sig i snötyngda marker finns många uppfinningar runt om i världen.
En som rönte stor framgång, och vars produkter utvecklats och förfinas, var J. Armand Bombardier i Kanada – han konstruerade snömaskiner med nuvarande skotermärke Ski-Doo.
Hans familj och många andras var insnöade vinertid och hade inga möjligheter till fortskaffningsmedel om så behövdes för varor eller transporter om någon insjuknade. Med sina funderingar om hur man kunde ta sig fram i obanad terräng med motorisering var han en av många som klurade på samma problem.
Problemen var likadana på många andra ställen runt om i världen. Så även i Sverige. I Arjeplog i Lappland var man också uppfinningsrik. Här konstruerade man en ”Härkie”, en snöskoter efter dåtida design och förhållanden. Det blev också ytterligare ett annat märke – Fjällräven – i den konstruktionsivern.
Stig Laisfeldt i Arjeplog tittade i sina fotoalbum och har skickat över ett antal bilder till oss och reklaminformation om Härkies förmåga att ta sig fram på snön. Bilderna togs av hans far Göran Laisfeldt.
Det här fordonet, Härkie, byggdes på företaget Autoservice i Arjeplog. Det togs fram i 12 exemplar vid slutet av 50-talet. Sedan finns också en ny design av snöskoter som fick namnet Fjällräven.
Carl Ivar Lidgren
carlivar.lidgren@skoter.se
|