Navigera dig fram här   Lördagen den 27:e april 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15289  
  Antal nyheter: 5819  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 5882 st  
  Igår: 54362 st  
  Denna månad:
683205 st
 
  Föreg. månad:
632996 st
 
  Totalt: 85793427 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. micke666
2. sunnne
3. FrankJScott
4. TheOne
5. Swarte
6. Herbert
7. allimac32
8. Alpinemadness
9. Hajen54
10. abbe63
 
 
Här är du: I tidningen: 2021, nr 5 > Artikel: Härkie och Fjällräven
 

Härkie och Fjällräven


Blickar man tillbaka på människans funderingar om att på ett bekvämt, enkelt sätt transportera sig i snötyngda marker finns många uppfinningar runt om i världen.

En som rönte stor framgång, och vars produkter utvecklats och förfinas, var J. Armand Bombardier i Kanada – han konstruerade snömaskiner med nuvarande skotermärke Ski-Doo.

Hans familj och många andras var insnöade vinertid och hade inga möjligheter till fortskaffningsmedel om så behövdes för varor eller transporter om någon insjuknade. Med sina funderingar om hur man kunde ta sig fram i obanad terräng med motorisering var han en av många som klurade på samma problem.

Problemen var likadana på många andra ställen runt om i världen. Så även i Sverige. I Arjeplog i Lappland var man också uppfinningsrik. Här konstruerade man en ”Härkie”, en snöskoter efter dåtida design och förhållanden. Det blev också ytterligare ett annat märke – Fjällräven – i den konstruktionsivern.

Stig Laisfeldt i Arjeplog tittade i sina fotoalbum och har skickat över ett antal bilder till oss och reklaminformation om Härkies förmåga att ta sig fram på snön. Bilderna togs av hans far Göran Laisfeldt.
Det här fordonet, Härkie, byggdes på företaget Autoservice i Arjeplog. Det togs fram i 12 exemplar vid slutet av 50-talet. Sedan finns också en ny design av snöskoter som fick namnet Fjällräven.






Carl Ivar Lidgren
carlivar.lidgren@skoter.se

 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se