LÅNGTEST Slutrapport - Lynx Boondocker RE 3900 850 E-Tec
Nu när säsongen 2019/2020 börjar ta sin början och vi ser de första snöflingorna börja falla känns det inte mer än rätt att titta tillbaka på våra långtester. Då vi på redaktionen hade en lång och äventyrlig säsong förra året tog den inte slut i och med att vårt sista nummer släpptes. Vi fortsatte köra en bra bit in i maj månad, vilket gjorde att vi fick uppleva många fler positiva saker med våra långtester, samt några negativa.
Mars
Mars var en extremt bra skotermånad, jag hade turen att pricka av många helger då det nyss hade snöat stora mängder. Vissa av dagarna då vi körde var helt sjuka och vi fick alla verkligen pusha våra maskiner. Något som då blev väldigt tydligt var hur stor skillnad det blir beroende på hur du ställer dämparen. Som jag nämnde i fjolårets tidningar så är det väldigt lätt att justera och ändra Lynxen´s dämpare ute i fält. Vi var och körde i Hemavan, det var ordentlig snöstorm och tokdumpade hela helgen, och under första dagens körning gick Boondocker´n inte bra. Den poppade inte upp ur snön lika bra som den tidigare gjort. Så min lösning på problemet var en snabb ändring av dämparinställningen i boggien. Den främre dämparen gjorde jag lösare och den bakre hårdare, vilket gör att den främre dämparen trycks ihop mer än den bakre. Då får du en vinkel snett uppåt på mattan och maskinen kommer att klättra efter den vinkeln så du poppar upp bättre ur snön. Efter den omställningen blev det som en helt annan maskin och jag kunde njuta av den groteskt djupa snön.
|