Yngvessons Maskin utökar märkesfloran med Polaris
Yngvessons Maskin AB i Storuman, med familjen Östen, Mikael och Britt Inger är det genuina familjeföretaget inom skotervärlden. De firade sin 50-års dag redan 2017 till Snöskoterns Dag medan det rätta årtalet för 50 år är 2018. Detta är nog den enda skoterförsäljaren som varit med i över 50 år? Det hela startade upp i Storuman, tillsammans med en annan skoterförsäljningsprofil Jalle Orrkvist, som efter några år gick vidare med en egen skoterförsäljning av andra märken. Tillsammans sålde de vitvaror och hushållstillbehör, men även snöskotrar, en unik kombination får man säga. Då var det Sno-Trick som var aktuellt. På den tiden kunde man då räkna in att det var över 200 skotertillverkare som fanns världen över. Då hann det också passera några så unika skotermärken som Harley-Davidsson och Evinrude genom deras lokaler. Så 1975 kom Arctic Cat in via Aktiv Maskiner i Östersund som hade Sno-Trick som Yngvessons redan sålde. Dåliga snövintrar gjorde att Arctic Cat i USA gick i konkurs i början av 80-talet men då fanns redan Aktivs sortiment till kunderna inom företagets lokaler. Arctic Cat återstartades 1984 och då tog Yngvessons in det märket i sitt sortiment, vilket de fortfarande representerar och säljer. Under tiden Arctic Cat var borta från marknaden kom Polaris skotrar in i bilden, men även Ockelbo passerade affärs disken.
Som synes har företaget varit smidigt och anpassat sig till marknaden under en lång epok.
Nu är det ytterligare ett steg man tar genom att, jämte Arctic Cat, ta in Polaris igen i sitt utbud av skotrar och fyrhjulingar inom affärsväggarna. Polaris har idag ingen försäljare inom de närmaste fyra kommunerna så med det komplementet kommer de kunna serva många skoterintresserades önskemål. Man blir numera ett skoter- och ATV varuhus med ett otroligt brett sortiment där konsumenten måste glädjas åt att under ett och samma tak få tillfälle att välja vad just de är intresserad av för produkter. Vi vet att efterfrågan av olika modeller böljar fram och tillbaka med åren och genom utökningen av sortimentet blir det intressant för den hugade köparen att ha så mycket att välja bland.
Carl Ivar Lidgren
|