Yamaha SR Viper X-TX LE 146 FIRST RIDE
Just denna modell är helt ny för i år. Längden är det som slår en direkt vid första anblicken. Tidigare var längden 141” där man numera gått över till längden 146” vilket är en längd som passar perfekt för den som gillar att vara både på och utanför leden. Så just denna längd är ett vinnande koncept inom denna kategori av snöskortar.
Viper som grundmodell har några år på nacken men får i år även en uppdatering gällande paneler och annan utrustning. De nya panelerna skall se till att ge bättre flöde av snön runt maskinen, samtidigt som man enklare skall komma åt servicepunkter innanför. En stor nyhet gällande säkerheten är att man numera har ett dödmansgrepp som går att fästa i skoteroverallen och som innebär att motorn stannar om man faller av. Riktigt bra säkerhetstänk som numera kommer på fler och fler modeller på marknaden, oavsett märke. Uppe på styret har man uppdaterat till de nya reglagen på vänster och höger sida, där man enkelt kommer åt alla funktioner och reglerar informationen i displayen. Handtagen i sig ger bra grepp och displayen är enkel att läsa, både då man står upp och sitter ned och innehåller en mängd intressant information. När det gäller just förarmiljön så finns det annars en detalj som kommer upp på önskelistan och det är en uppdatering av fotstegen som gör att hålen blir större så man enklare kan trampa igenom lössnö. Sätet är avlångt och är lite högre framtill, sluttar sen och blir lägre längre bak. Man sitter komfortabelt, kan köra aktivt efter leden och kan glida ut på sidopanelerna med knäna för en mer aktiv körstil. Just att sätet är lägre baktill gör det enklare att kliva över då man kör i lössnö eller sidehillar och snabbt behöver byta sida. Oavsett var man kör kan man inte gå miste om det nya Hays bromsreglaget som ger bättre ergonomi och enfingersfattning, samt har en metallförstärkt oljebehållare.
Att man satsat på bättre lössnöegenskaper kan man inte ta miste på. Styrspindlarna fram är nya och framtagna för att ge mindre motstånd genom lössnön. Boggin är okopplad för att öka transfern mellan fram och bakdelen. Själva dämparna är QS3 från Fox som är enkla att justera in via sina tre lägen. Redan i läge ett har man en mycket god komfort för att köra tufft efter leden med bibehållet bra grep i framvagnen. Drivbandet har ett rejält bett mot underlaget via de 51 mm höga kammarna. Bandtunneln går lite mot vad den övriga marknaden gör då man har behållit den längre bandtunneln på 153”. Boggin är Versattak 146 med ett Camso 2.0 drivband.
|