TEST Yamaha Sidewinder M-TX LE 153
Yamaha fortsätter sin finslipning av M-TX serien. Förutom 2019 års modells iögonfallande blå/gula färgsättning ryktas bl.a om ett nytt Hayes bromssystem -låt oss titta närmare på denna pjäs.
I förarsätet
Förarmiljön på Sidewinder M-TX 153 är för många välbekant sedan föregående årsmodeller. För er som inte stiftat bekantskap så bjuder maskinen med stöd från Yamahas mountaindyna både bra fjädringskomfort och ergonomisk förarposition. Det som är nytt för 2019 års modell är reglagen på styret, med ”Stealth utförande” som tillverkaren valt att kalla det. Som namnet antyder så är reglagen nu designade nättare och mera minimalistiskt, tumme upp. Utformningen av stoppknappen är som en del av detta också förändrad, är numera av typen Push knapp som vi är vana att se hos ex. BRP, en förändring som jag personligen uppskattar eftersom den tidigare versionen ibland upplevts lite svåråtkomlig. Yamaha har också låtit Hayes leverera nytt effektivare bromssystem, sannolikt för att matcha mot både motorstyrka och maskinens roterande massa. Inarbetade finesser såsom uppvärmd dyna är fortsatt kvar, något jag personligen uppskattar, när kylan biter i där bak. Det är egentligen inte så mycket att orda om där det gäller förarmiljön på den här maskinen, som jag inledningsvis skriver så sitter man ergonomiskt med bra överblick över display och de viktigaste reglagen. Som på så många andra maskiner idag så är framrutan mer att betrakta som en spoiler. Utseendemässigt är det på sin plats…men räkna med lite vind i håret!
Prenumerera
Prenumerera och spara 171 kr och slipp söka tidningen i slutsålda butiker!
Lösnummer
Köp ett lösnummer hitta närmaste köpställe här!
Digitaltidning
För dig som gillar att läsa ditt nummer i telefonen eller surfplattan med våra mervärden
 
|