Navigera dig fram här   Måndagen den 21:e januari 2019
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 14613  
  Antal nyheter: 5319  
  Meddelanden: 68504  
  Sidvisningar:  
  Idag: 5584 st  
  Igår: 5534 st  
  Denna månad:
182032 st
 
  Föreg. månad:
195965 st
 
  Totalt: 70328441 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. scom851
2. lement
3. apexturbo
4. gaosuo1234
5. laiyongcai92
6. ylq
7. resgerty
8. titan
9. scom500
10. SM1_81
 
 
Här är du: I tidningen: 2018, nr 6 > Artikel: MIRANDA Bli sjökapten
 

MIRANDA Bli sjökapten

Ofta får jag frågan om tips på vad som krävs för att köra på vattnet. Självklart finns det många tillvägagångssätt för dig som är villig att gasa ut över öppet vatten, här får du mina enkla tips.
VIKTIGT! Först och främst vill jag säga att alla ska ha respekt för vattnet, jag rekommenderar alltid att man ska testa under sommaren och absolut inte under vintertid över öppna vakar eller då isarna smälter. Jag vill dessutom rekommendera att inte vira nödstoppslinan runt handleden, utifall skotern sjunker så är det lätt hänt att fastna. En flytväst och kniv kan vara bra att ha på sig ifall oyckan är framme. Se även till att kolla upp sjödjup och förvarna eventuella som bor i närheten för att inte behöva förarga någon i onödan.

Täta
Så steg ett, ta en skoter som du är beredd att "offra" det vill säga att sänka. Se till att täta eventuella hål och framför allt ordentligt mellan bukplast och chassiet på variatorsidan. Var inte rädd för att gå lös med silikonet. Är du osäker så kan du se till att lysa med en lampa utifrån och kika in under plasten så ser du lättast vars du missat. Se till att kåporna sitter som det ska och tejpa för glepen du ser. Jag rekommenderar starkt Gorillas tejp då den sitter bäst med tanke på att den utsätts för hårt tryck samt olja och bränsle.

Variator
Steg två är att se till att ha variatorskyddet på plats då värmen som uppstår från motorn och avgassystemet inte lika lätt tar sig ut nu då du tejpat och tätat kåporna ordentligt. Risken för remsprängning är inte allt för ovanlig om du är ute på vattnet länge. Många som tävlar har därför monterat enkomma fläktar som sitter anslutna till variatorerna, det finns vattentåliga fläktar att få tag i så man slipper byta varje gång man sänkt.

 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se