FIRST RIDE Arctic Cat Bearcat 7000 XT
Arctic Cat:s Bearcat-modeller, i ProUte WT-chassit som kom 2016, har gott rykte om sig att klara tunga, tuffa uppgifter. I år plockar man endast in den större Bearcat-modellen till Sverige och det är 7000 XT som är en stadig grundmodell med möjligheter att sätta personlig prägel på. Det betyder också att det är en trecylindrig Yamaha-motor under huven. Fyrtaktaren är i 135 hk klassen och det är kraft nog för arbete. I år har motorns ECM fått ny kalibrering som förbättrar prestandan något.
Fokus på ergonomin
Man sitter högt på Bearcat vilket ger en bra körställning, dock med benen brett isär men med knäna vilande mot panelerna. Maskinens sittdyna är lång nog för två personer med ett ”rodeoband” för passageraren att hålla sig i, men det står ”Do not sit here” allra längst bak på dynan vilket ger dubbla budskap.
Nyheterna för året handlar i huvudsak om ergonomi. Arctic Cat har generellt sett över sina reglage på styret som nu är enklare att använda och man kan styra informationen på den lilla displayen framför föraren genom knapptryckningar. För första gången på länge är nödstoppslinan tillbaka i standardutrustningen hos Arctic Cat som ett komplement till tändningsnyckeln. Även huvudbromscylindern på styret har ny utformning och är nu mer skyddad.
Stadigt chassi
ProUte WT-chassiet är byggt för tuffa tag och grenslar det 50 cm breda drivbandet. Det har breda fotsteg med gott grepp men endast en rad med smala skåror för att trampa igenom snön. Fotholkarna har dock stora öppningar längst in. Chassiet är förstärkt baktill för att klara av att bära tunga laster. Längst fram sitter en stadig skyddsbåge runt nosen. Huven går att fälla upp på gammeldags vis och sidorna går att fälla ner vilket ger en förträfflig åtkomst till den lågt placerade motorn och transmissionen. Detta saknar man på merparten av dagens snöskotrar.
http://www.skoter.se/pren
http://shop.skoter.se
http://www.skoter.se/digitalt
|