TEKNIK Rotax 900 ACE Turbo
Rotax förknippas ofta med enbart 2-taktsmotorer, men sedan många år är Rotax även en stor och respekterad tillverkare av 4-taktsmotorer för en mängd olika applikationer till bl.a. motorcyklar, flygplan, ATV, UTV, vattenskotrar och sportbåtar. I snöskotrarna dominerar dock fortfarande 2-taktsmotorerna där man med sin E-TEC teknik är världsledande.
Men för att möta olika marknaders och kunders krav tillverkar Rotax sedan ca 15 år tillbaka även 4-taktsmotorer för snöskotrar. Jag gör därför här en kort historisk tillbakablick hur utvecklingsstegen sett ut.
Om man bortser från Alpine IV 1990 med den luftkylda 508 motorn och Elite SE från 2004 med den 3-cylindriga 1503 motorn som tillverkades under bara ett år så började man med V-twin motorer i storlekarna 1000, 1300 och 800 cm3 som hade sitt ursprung från Can-Ams ATV motorer. De stora 1000- och 1300-kubikarna blev dock ingen större succé på grund av tyngd, vibrationer och ”dieselaktigt” temperament. Men 800 motorn som kom från en helt annan ATV-generation fungerade utmärkt, framförallt i arbets- och bruksmaskinerna där den var känd för att vara mycket bränslesnål (0,8 l/mil), sin tysta och vibrationsfria gång.
http://www.skoter.se/pren
http://shop.skoter.se
http://www.skoter.se/digitalt
|