Navigera dig fram här   Fredagen den 26:e april 2024
Skoter
Racing
ATV
  Startsida  
  I tidningen  
  Nyhetsarkiv  
  Racing  
  Prenumeration  
  Tidigare tester  
  Videoteket  
  Till Salu  
  Auktion  
  Privata annonser  
  Forum - Skoter  
  Årets skoter  
  Medlem  
  Skoterkortet  
   
Användarnamn

Lösenord

Logga in automatiskt

» Bli medlem
» Glömt lösenord?
» Om kakor...
 
  Medlemmar: 15289  
  Antal nyheter: 5819  
  Meddelanden: 68506  
  Sidvisningar:  
  Idag: 16392 st  
  Igår: 38463 st  
  Denna månad:
639353 st
 
  Föreg. månad:
632996 st
 
  Totalt: 85749575 st  
  Senaste 10 inloggade:  
  1. micke666
2. sunnne
3. FrankJScott
4. TheOne
5. Swarte
6. Herbert
7. allimac32
8. Alpinemadness
9. Hajen54
10. abbe63
 
 
Här är du: I tidningen: 2021, nr 5 > Artikel: TEKNIK Rotax 600R
 

TEKNIK Rotax 600R

2-taktsmotorerna har genom åren alltsedan snöskoterns barndom dragits med ett antal negativa egenskaper som varit svåra att bortse ifrån ända fram till sista åren på 1990-talet då saker och ting verkligen började hända. Men för rättvisans sak skall man kanske gå tillbaka till slutet på 1980-talet då vi fick rörliga avgasportar (RAVE) som gav 2-takts motorerna ett bredare arbetsvarvtalsområde och förbättrad bränsleekonomi såvida man inte utnyttjade hela motoreffekten så att avgasportarna öppnades för fullt.

De kanske mest besvärande egenskaperna har varit (tidvis) bristande driftsäkerhet och begränsad livslängd, relativt hög ljudnivå, hög bränsleförbrukning som i sin tur också genererat höga doser av orena rökfyllda avgaser.

http://www.skoter.se/pren
http://shop.skoter.se
http://www.skoter.se/digitalt

 
 
Besöksadress: Gräddvägen 7, Umeå | Adress: Gräddvägen 7, 906 20 Umeå | E-post: info@skoter.se | Telefon: 090-149370 | Shop: shop.skoter.se