Glöm inte det viktigaste när det gäller prestanda
Under ett antal år har jag med intresse följt med och läst mycket av det som frågas, diskuteras och rekommenderas i olika skoterforum på Face Book och i skotermedias diskussionsforum. Många frågor och ämnen handlar om skotrarnas prestanda, hur man skall trimma och optimera för att få bättre fart i sin skoter. Detta trots att effekterna i de flesta av dagens skotrar egentligen är mer än tillräckliga för de allra flestas behov, speciellt med tanke på de relativa låga fjäll vi gärna åker i.
Det har förvånat mig mer än en gång hur lite många egentligen vet om sin skoters olika system innan man ger sig på att skruva och modifiera både transmission och motor. Jag har t.o.m. sett frågor på hur man får loss variatorn, men att man ändå skall ge sig på att ”meka” med den!
I väldigt många fall har man inte koll på det absolut viktigaste för att uppnå bästa effekt, nämligen vilket maxvarvtal motorn skall ha för att ge högsta vridmoment, effekt och därmed prestanda!
Läs mer i tidningen
|