Yamaha VK Professional II EPS
Den senaste generationen av VK Professional II som kom ifjol togs emot bra av marknaden. Det ryska utseendet med de strama linjerna gav ett nyhetsvärde som gick hem hos kunderna. Yamaha ändrar inte på någonting i onödan men nu har man förfinat modellen ytterligare. Det är dags att förse även den stora arbetsmaskinen med elektrisk styrservo och få tillägget EPS i modellbeteckningen.
Det är fortfarande den trecylindriga fyrtaktsmotorn på 1049 kubik under den uppfällbara huven och kraften i den räcker gott och väl. Bränsleinsprutningssystemet har gett mer kraft i motorn och har en Idle Speed Control-funktion (ISC) som beräknar bränslemängden utifrån temperaturen på motorns kylvätska. Ju varmare kylvätskan är ju högre tillåts man varva motorn. ISC ger en stabilare tomgång när motorn är varm men förbättrar även kallstartsegenskaperna. Fyrtaktsmotorer har normalt sett en kraftig motorbroms men ISC-funktionen används även till att få en snällare motorbroms. Genesis motorn har primärvariatorn monterad direkt på vevaxeln och den kopplar in mjukt.
|